Samen voor een goed pensioen bij PWRI

We zijn op weg naar een nieuwe pensioenregeling in de Sociale Werkbedrijven. Dat doen we samen met onze leden, jij hebt invloed. Want het gaat om jouw pensioen, jouw inkomen.

Een nieuwe pensioenregeling

Jij bouwt pensioen op bij pensioenfonds PWRI. Of je ontvangt inmiddels jouw pensioen van PWRI. Dat blijft zo, maar er gaat wel wat veranderen. Niet alleen bij PWRI, maar bij alle pensioenen in Nederland. Dat is geregeld in de nieuwe Pensioenwet. Daarover hebben we goede afspraken gemaakt met de werkgevers (VNG en Cedris) en het bestuur van PWRI. De leden van de FNV hebben eind 2023 ingestemd met die afspraken. Ook de andere cao-partijen gingen akkoord. Nu wordt er hard gewerkt om op 1 januari 2025 op een heel zorgvuldige manier over te gaan van de huidige naar de nieuwe pensioenregeling. Zodra hierover weer nieuws is, hoor je dat van ons.

Op deze pagina vind je meer info over

• Waarom veranderen de pensioenen in ons land?
  • Hoe ziet het ouderdomspensioen er vanaf 2025 uit?
  • Hoe zit het met je pensioen als je komt te overlijden?
  • Hoe zit het met je pensioenopbouw als je arbeidsongeschikt raakt?
  • Wat is er afgesproken over de solidariteitsreserve en verdeling van het vermogen?

Jarenlang werd het pensioen in ons land beschouwd als het beste ter wereld. Waarom zou je dat dan willen veranderen? Daar zijn verschillende redenen voor. Bijna alle pensioenfondsen in Nederland staan al jaren onder druk. Al jarenlang kunnen de pensioenen niet worden verhoogd, terwijl het leven wel duurder wordt.

Bij sommige pensioenfondsen in andere sectoren moesten zelfs al lopende pensioenuitkeringen worden verlaagd. Zo kan de belofte die werknemers hebben gekregen over de hoogte van hun pensioen, niet goed worden waargemaakt. Maar de pensioenpremies blijven wel stijgen; de pensioenen worden dus niet beter, maar wel duurder.

Ook speelt mee dat mensen steeds ouder worden. En ze wisselen vaker van baan. Daarom zijn er in 2019 na acties door de FNV afspraken gemaakt over vernieuwing van het pensioenstelsel: het Pensioenakkoord. Na veel discussie heeft de politiek uiteindelijk besloten en ligt er een nieuwe Pensioenwet.

In het nieuwe stelsel krijg je geen belofte meer over de hoogte van jouw pensioenuitkering. Die werd in de praktijk toch vaak niet helemaal nagekomen, doordat de pensioenen achterbleven bij de gestegen prijzen. Je krijgt in plaats daarvan een afspraak over de pensioenpremie die jij en je werkgever betalen. De hoogte van jouw pensioen is dan het resultaat van die betaalde premie en het daarmee behaalde beleggingsresultaat.

Ook krijg je een meer persoonlijke pensioenpot. De kans dat jouw pensioenpot meegroeit met de prijzen wordt groter. Daar staat tegenover dat als het economisch tegenzit, jouw opbouw wel wat lager kan worden dan in de huidige regeling. We hebben gelukkig wel afspraken gemaakt om dat nadeel flink kleiner te maken, vooral voor gepensioneerden en werknemers die vlak voor hun pensioen staan.

De nieuwe regeling is zoveel mogelijk hetzelfde gebleven als de huidige regeling en gaat in op 1 januari 2025. De premie die jij en je werkgever elke maand betalen blijft hetzelfde als nu. Jouw werkgever betaalt daarvan 70%, jij zelf 30%. Dat geld komt in jouw persoonlijke pensioenpot. Dat noemen we jouw pensioenvermogen. Dat groeit doordat er elke maand premie bijkomt en door de opbrengst van de beleggingen.

Je krijgt dus geen toezegging meer over de hoogte van jouw pensioen. Maar hoe weet je dan wat je mag verwachten?

Cao-partijen willen dat in de nieuwe pensioenregeling je totale pensioen (dat is jouw pensioenuitkering van PWRI plus je AOW van de overheid) als je met pensioen gaat ongeveer 73% van je laatste bruto salaris is. Dat staat gelijk aan ongeveer 84% van je gemiddelde salaris. Hierover zijn veel berekeningen gemaakt, ook om de nieuwe regeling te vergelijken met de regeling van nu. Die laten zien dat je in de nieuwe pensioenregeling een hogere pensioenuitkering kunt verwachten dan nu het geval is. Dat komt vooral omdat PWRI volgens de nieuwe wet minder geld achter de hand hoeft te houden. Als je jong bent, schommelt jouw verwachte pensioenuitkering mee met de economie. Ben je ouder? Dan schommelt je verwachte pensioenuitkering steeds minder. Want voor jou wordt dan met minder risico belegd. Je wil dan immers meer zekerheid hebben over de hoogte van je pensioen.

Ga je binnenkort met pensioen of krijg je al pensioen?

PWRI rekent uit wat de hoogte van je pensioen wordt, op basis van jouw opgebouwde persoonlijke pensioenpot. Dat pensioen krijg je dan levenslang. Heel belangrijk zijn de afspraken om te voorkomen dat jouw pensioen verlaagd moet worden als het slecht gaat met de economie. Zie hiervoor ook de informatie over de solidariteitsreserve. Die pot met geld zet PWRI in om te voorkomen dat pensioenuitkeringen van de gepensioneerden verlaagd moeten worden. En als het mis gaat kort voordat jij met pensioen gaat? Ook daarvoor is een manier gevonden om dat nadeel te compenseren.

Als je een partner hebt of kinderen dan is er een uitkering voor ze geregeld via PWRI. Dat is nu zo en dat blijft zo. Hoe hoog dat pensioen is, hangt af van je eigen situatie. Daarbij moeten we verschil maken tussen de situatie voordat je met pensioen gaat en nadat je met pensioen bent gegaan.

Wat als je overlijdt voordat je met pensioen gaat?

Dan is er na je overlijden een uitkering voor je partner. Dit heet het ‘partnerpensioen’. De jaarlijkse uitkering is gelijk aan 23% van je bruto loon op het moment van je overlijden. Je partner krijgt deze uitkering zolang hij of zij leeft. Als je nu al partnerpensioen hebt opgebouwd dan komt wat je hebt opgebouwd bovenop die 23%.

Heb je op het moment van overlijden kinderen jonger dan 25? Dan krijgt elk kind een jaarlijkse uitkering van 4,6% van je bruto loon. Dit heet ‘wezenpensioen’. Het wezenpensioen wordt uitbetaald tot de 25-jarige leeftijd van het kind. Net als bij het partnerpensioen komt het in de oude regeling opgebouwde wezenpensioen boven op de uitkering uit de nieuwe regeling.

Heeft jouw partner geen eigen inkomen en krijgt hij of zij geen ANW-uitkering?

Stel dat jouw partner geen eigen inkomen heeft. En hij of zij na jouw overlijden ook geen uitkering voor nabestaanden krijgt van de overheid (ANW-uitkering). Dan is er een aanvullende uitkering van PWRI voor je partner. Dit is nu al zo en verandert niet.

Wat als je overlijdt nadat je met pensioen bent gegaan?

Had je toen je met pensioen ging een partner? Als je daarna overlijdt dan krijgt je partner een jaarlijkse uitkering zolang hij of zij leeft. Dit partnerpensioen is 70% van je ouderdomspensioen. Je kan als je met pensioen gaat ook kiezen voor een ander percentage.

• Heb je op het moment van overlijden nog kinderen jonger dan 25 jaar? Dan krijgt elk kind een jaarlijkse uitkering gelijk aan 14% van je ouderdomspensioen. Dit wordt uitbetaald tot de 25-jarige leeftijd van het kind.
  • Heb je op het moment van met pensioen gaan geen partner? Dan is er geen partnerpensioen nodig. Je krijgt dan een hoger ouderdomspensioen.
Wat als ik niet meer bij een SW-bedrijf werk maar nog niet met pensioen ben?

Dan is er na je overlijden geen uitkering van PWRI voor je eventuele partner en kinderen. Tenzij je overlijdt binnen 6 maanden nadat je stopt met werken. Of overlijdt in de periode dat je een WW-uitkering krijgt nadat je stopt met werken. Dan is er nog wel een jaarlijkse uitkering. Heb je na deze 6 maanden nog geen nieuw werk? Dan kun je zelf een partnerpensioen bij PWRI regelen. Daar moet je wel premie voor betalen. Dit kan voor maximaal 15 jaar.

Ben je ergens anders gaan werken? Dan is er misschien bij de nieuwe werkgever een uitkering voor je partner en kinderen als je zou overlijden. Dit is geregeld in de pensioenregeling van je nieuwe werkgever.

Stel dat je arbeidsongeschikt wordt en minder moet gaan werken of helemaal niet meer kan werken. Wat gebeurt er dan met je pensioen? Dan gaat PWRI de premie voor je betalen voor het deel dat je arbeidsongeschikt bent. Zo kan de opbouw van jouw pensioen doorgaan. Dit blijft hetzelfde als de huidige regeling.

Je opgebouwde pensioen of pensioenuitkering gaat op 1 januari 2025 over van de huidige naar de nieuwe pensioenregeling. Dit wordt ‘invaren’ genoemd. De waarde van je pensioen wordt dan precies uitgerekend en omgezet naar jouw persoonlijke pensioenpot in de nieuwe pensioenregeling.

• De solidariteitsreserve
    PWRI moet nog steeds geld achter de hand houden, maar minder dan nu. De belangrijkste ‘’buffer’’ is de solidariteitsreserve. Als het tegenzit met de economie, is er net als nu een kans dat pensioenuitkeringen moeten worden verlaagd. Dat willen we natuurlijk niet. De solidariteitsreserve is er om zo’n daling te voorkomen. Als het nodig is, krijg je vanuit deze pot met geld een aanvulling op jouw pensioenuitkering. De kans wordt daarmee erg klein dat je uitkering daalt. Alleen als het lange tijd achter elkaar heel slecht gaat met de economie zou dat kunnen gebeuren.
  • De verdeling van het PWRI-vermogen
    Als PWRI op 1 januari 2025 net als nu (meer dan) voldoende geld in kas heeft, dan mag het geld dat over is worden verdeeld. Ook daarover hebben we afspraken gemaakt. Dan gaat het geld naar:

- Het verder vullen van de solidariteitsreserve.
    - Compensatie van groepen waarvoor de overgang slechter uitpakt dan voor anderen.

- Inhalen van in het verleden niet gekregen pensioenverhogingen ('indexaties').

Als PWRI er op dat moment net zo goed voorstaat als nu, is er ook daarna nog geld over. Dit zal dan worden verdeeld over alle persoonlijke pensioenpotjes. Hoeveel geld er per onderdeel beschikbaar is, hangt af van de hoogte van het totale bezit van PWRI op 1 januari 2025.

Bekijk de filmpjes over de pensioenafspraken

De informatie in onze pensioenkrant en hier op de website is veel en geen eenvoudige kost. Daarom hebben we samen met CNV en PWRI vier filmpjes gemaakt. Daarin leggen we de belangrijkste afspraken over de nieuwe pensioenregeling uit. Klik op de afbeelding om de video te openen.

Meer lezen?

De FNV heeft al eerder veel vragen over het nieuwe pensioenstelsel op een rij gezet. Uiteraard met de antwoorden erbij. Je kunt ze vinden op onze pagina veelgestelde vragen over het nieuwe pensioenstelsel.

WORD LID! NU EXTRA VOORDELIG: 4 MAANDEN VOOR € 25

• Persoonlijk advies over werk, inkomen en loopbaan
  • Advies over financiële planning en hulp bij geldzorgen
  • Ondersteuning bij beroepsziekten en letselschade