Schoonmaak

Logo FNV Schoonmaak

FNV Schoonmaak is de vakbond van schoonmakers. Samen strijden wij voor een goede cao met voldoende waardering en respect. Nooit meer onzichtbaar!

Landelijke staking schoonmakers 9 september was een succes!

De overheid wil dat we doorwerken tot we 70 zijn. Maar dag in dag uit tillen, bukken en schoonmaken eist teveel van ons lichaam. Schoonmaak is zwaar werk en daarom is het fantastisch er op 9 september 500 stakers waren op Schiphol. Ook in andere sectoren met zware beroepen zoals bij de politie en in het vervoer werd gestaakt om eerder te kunnen stoppen met werken.

Bekijk de foto's

Bekijk de foto's

Veelgestelde vragen en antwoorden over de nieuwe cao

We krijgen veel vragen over de nieuwe cao Schoonmaak 2024-2026. Bestuurders Renate en Herrie bespreken de veelgestelde vragen in dit filmpje.

Bekijk het filmpje op YouTube

Bekijk het filmpje op YouTube

Veel gestelde vragen over staken

Staken is een recht! Als we er met praten niet uitkomen, mogen we staken. Je werkgever mag jou niet ontslaan of op een andere manier straffen of intimideren omdat je staakt. Maar je werkgever hoeft jouw loon niet te betalen over de uren dat je staakt. Mocht er met ontslag gedreigd worden, neem dan meteen contact op met je kaderlid.

Als je staakt en lid bent van de FNV en registreert op Schiphol, krijg je een stakingsuitkering van de FNV. Want de werkgever hoeft jouw loon niet te betalen over de uren die je staakt.

De stakingsuitkering is € 74 netto per dag als je full time werkt. Werk je parttime, dan krijg je minder betaald.

Je krijgt alleen een stakingsuitkering als je lid bent van de FNV op het moment dat je gaat staken. Word dus zo snel mogelijk lid! (linkje) en je hebt meteen recht op de stakingsuitkering van € 74 per dag. Je moet wel een jaar lid blijven, anders moet je de stakingsuitkering weer terugbetalen.

Iedereen die op 9 september staakt, komt naar Schiphol. Daar kun je je registreren als staker. Wij zorgen dan dat je je uitkering uitbetaald krijgt op jouw rekening.

Als er voldoende mensen uit jouw stad/regio staken, kunnen we een bus laten rijden. Als dat niet kan, krijg je reiskosten vergoed als je je als staker geregistreerd hebt op Schiphol.

Dat kan helaas niet. Alleen stakers die naar Schiphol komen en zich daar registreren tellen we mee. Je moet je registreren op Schiphol om een stakingsuitkering en eventueel reiskosten te krijgen. Het is ook belangrijk allemaal samen te komen, zodat we kunnen laten zien aan heel Nederland hoe groot de groep schoonmakers is, die achter de acties staan!

De staking duurt 24 uur, van 00.00 uur maandag 9 september tot 24.00 uur. Iedereen die op maandag 9 september werkt, mag staken en naar Schiphol komen. De bijeenkomst op Schiphol duurt van 13.00 tot uiterlijk 15.30 uur. Dus ook als jij bijvoorbeeld werkt van 8.00 tot 10.00 uur op maandag, kun je staken en naar Schiphol komen. Voor schoonmakers in de nachtdienst geldt dat de staking duurt vanaf het begin van de nachtdienst van zondag op maandag tot en met het einde van de nachtdienst van maandag op dinsdag. Voor deze groep geldt dat zij twee dagen staken, en dus ook twee keer de stakingsuitkering ontvangen. We hebben dan wel een bewijs nodig.

Nee, dat hoeft niet. De werkgever mag niet van te voren een lijstje met stakers maken of jou vragen of je gaat staken.

Nee, want als je staakt, leg je je werk neer dat je die dag zou doen. Maar natuurlijk ben je van harte welkom om op 9 september naar Schiphol te komen!

Je mag zeker naar Schiphol komen. Maar als je daardoor zieker wordt, of meer pijn krijgt, moet je niet komen, want dat mag niet.

Als we staken, zullen mensen daar altijd last van hebben. Hun kantoor, trein of hotelkamer is dan niet schoon. Maar met ziekenhuizen maken we goede afspraken, zodat bijvoorbeeld operatiekamers altijd schoongemaakt worden.

Als je via een uitzendbureau werkt, kun je staken en heb je ook recht op een stakingsuitkering als je lid bent van de FNV.

Hoe komt mijn cao tot stand?

In een cao worden afspraken geregeld tussen werkgevers en werknemers. In Nederland zijn meer dan 800 cao’s van toepassing. Grote kans dat jij ook onder een van deze cao’s valt en het onderwerp relevant voor je is. We leggen je daarom graag uit wat een cao precies is en hoe hij tot stand komt.

Download het e-book

Download het e-book

FNV Magazine

4 keer per jaar ontvang je FNV Magazine, het ledenblad over werk en inkomen in jouw sector.

Start met lezen

Start met lezen

Contactpersonen van deze sector

Renate Bos