Luister naar Sopcast

De podcast over alles wat je ooit over de schoonmaak wilde weten

Door Redactie 1 oktober 2021

Wie houden Nederland schoon? Wat kan er nog altijd beter in de schoonmaaksector? En hoe komt dat eigenlijk? Luister naar Sopcast en je komt alles te weten!

Journalisten en podcastmakers Sarah Haaij en Mina Etemad maken een reeks podcasts over de schoonmaaksector. Ze belichten daarin de achtergronden van de problemen waar schoonmakers dagelijks mee te maken hebben. Ze doen dat in gesprekken met schoonmakers zelf en met deskundigen.

Sopcast-special: de wereld van de Migrant Domestic Workers

In Nederland werken tienduizenden ongedocumenteerde Migrant Domestic Workers (MDW) die diensten als schoonmaak en zorg verlenen aan particulieren. Door hun werk kunnen 220.000 huishoudens tijd besteden aan werk, studie of mantelzorg. MDW leveren zo een belangrijke bijdrage aan onze samenleving en economie, maar blijven zelf vaak rechteloos en onzichtbaar. We praten daarover met vertegenwoordigers van de vakbond voor MDW en FNV Schoonmaak en met Tesseltje de Lange, Hoogleraar Europees migratierecht.

Aflevering 6: Een cao-feestje!

Een feestelijke aflevering: de leden van FNV Schoonmaak hebben ingestemd met het principeakkoord voor een nieuwe cao! Met een loonsverhoging van 7,5 % en meer oog voor ziekteverzuim zijn er belangrijke successen geboekt. Maar wat valt er precies te vieren en waar zullen de schoonmakers voor blijven strijden? Sarah Haaij ging in december bij het Schoonmakersparlement op zoek naar antwoorden.

Aflevering 5: Waarom schoonmakers steeds vaker ziek zijn

Gevaarlijke stoffen, wiebelige trappetjes, onmogelijke werkuren: ziekteverzuim kent een hoop oorzaken. Sinds 2014 neemt het aantal ziektemeldingen onder schoonmakers toe. Door het werk gaan we stuk, zeggen zij. Daarover praten we in aflevering 5 met gepensioneerd huisarts Paul Jonas, die een speciale interesse heeft in de relatie tussen arbeidsomstandigheden en gezondheid. En met Eloisa Delgado, zij traint nieuwe schoonmakers en vertelt over haar ervaringen op de werkvloer.

Aflevering 4: Stuk door werkdruk

Op één dag 90 bedden verschonen, in 90 seconden een trein-wc poetsen of 3000 m2 stofzuigen in een uur. Dat zijn de capriolen die van schoonmakers worden gevraagd. In deze aflevering praten we daarom over de werkdruk in de sector. Want die werkdruk, zeggen zowel de werknemers als de Inspectie SZW, is veel te hoog. Hoe kan dat? En wat kunnen we er aan doen? Sarah Haaij spreekt schoonmaakster van vakantieparken Miranda Venema en arbo-expert Koen Langenhuysen.

Aflevering 3: Welkom in de wereld van aanbestedingen

Wist je dat veel schoonmakers jarenlang ergens schoonmaken, maar om de zoveel tijd een nieuwe werkgever krijgen? Dat die nieuwe baas de opdrachtgever belooft harder schoon te maken voor minder geld? Welkom in de wereld van aanbestedingen!
In deze aflevering horen we van Marjolijn Bulk (beleidsadviseur FNV) en schoonmaker Abdel Kourtit wat aanbestedingen eigenlijk zijn. Zo werkte Abdel ooit voor een schoonmaakbedrijf, nu voor de overheid en dat is een wereld van verschil.

Aflevering 2: Waarom schoonmakers moeilijk rondkomen

Aflevering 2 van Sopcast gaat over inkomen. Je hoort schoonmaakster Delfina, die samen met haar collega’s dag en nacht werkt om de vertrekhallen, wc’s en eindeloze gangen van Schiphol schoon te houden. Hoe kan het dat haar harde werk niet genoeg oplevert om fatsoenlijk rond te komen? Dat bespreken we met Sander Heijne, economie-journalist, auteur van het boek Fantoomgroei en bekend van het tv-programma Scheefgroei in de Polder. ‘Het is ongelofelijk dat Nederland duizenden werkende armen telt.’

Aflevering 1: Wie houden Nederland schoon?

Luister nu naar de eerste aflevering, waarin Khadija Tahiri, Glenn Bruijnius (van het Schoonmakersparlement) en Renate Bos (FNV Schoonmaak) vertellen over waarom er nog een hoop te verbeteren valt in de schoonmaak.