Een eerlijke transitie naar een leefbare aarde

De FNV en klimaat

De FNV knokt voor een waardig bestaan voor iedereen. Dat kan alleen op een leefbare aarde. Dus moet de klimaatcrisis zo snel mogelijk aangepakt worden. Maar wel mét oog voor werk en inkomen. Daarom maakt de FNV zich hard voor een eerlijke transitie.

Vakbond en klimaat?

We horen wel eens: waarom houdt de FNV zich bezig met klimaat? In bovenstaande video legt Bas van Weegberg, lid van het Dagelijks Bestuur, uit waarom dit juist voor een vakbond een belangrijk onderwerp is. Want klimaatverandering én klimaatbeleid raken onze leden rechtstreeks.

Wat doet de FNV?

De FNV zet zich in voor effectief en rechtvaardig klimaatbeleid. Dat doen we bij de politiek en bij werkgevers. En met resultaat! Zo hebben we gezorgd voor een Kolenfonds dat werknemers opvangt bij sluiting van de kolencentrale.

Ook hebben de werknemers van Tata Steel samen met FNV een kansrijk plan voor ‘groen staal’ opgesteld. Bij pensioenfonds ABP hebben we met succes aangedrongen op fossielvrij beleggen. En onze lokale afdelingen zetten zich bijvoorbeeld in om energie-armoede tegen te gaan.

Banen verdwijnen, veranderen en verschijnen

We willen dat er goed wordt gezorgd voor werknemers in sectoren die verdwijnen, zoals de fossiele industrie. Ook willen we dat alles goed geregeld is bij de nieuwe banen die ontstaan en bij de bestaande banen die veranderen.

Dat je daarin gezond kunt blijven werken. Met een eerlijk contract, kwaliteit, een veilige werkomgeving en een fatsoenlijk inkomen. Dus doen we er als vakbond alles aan om nog sterker te worden op je werk.

Een eerlijke transitie

Het tegengaan van klimaatverandering is van levensbelang voor ons allemaal. Maar de kosten mogen niet op het bordje komen van de werkenden en hun gezinnen. Wat ons betreft vooral bij de vervuiler: de bedrijven die nog teveel uitstoten.

Meer lezen?

Op deze pagina zetten we belangrijke successen en voorbeelden van ons klimaatwerk in de spotlight. Maar we doen natuurlijk veel meer. Onderaan de pagina staat een lijstje met links. Daar vind je onder andere onze Klimaatvisie, verslagen van bijeenkomsten en nog heel veel meer.

Sluit je aan bij het Netwerk Klimaat FNV

Het Netwerk Klimaat FNV is dé plek waar klimaat- en vakbeweging elkaar vinden. Opgericht door FNV'ers die zich inzetten voor het klimaat. Wil jij ook aan de slag met het thema klimaat? Dan is het Netwerk Klimaat FNV ook jouw plek!

Meer lezen en aanmelden

Meer lezen en aanmelden

Klimaatmars 12 november 2023

Jouw bedrijf toekomstproof

Bedrijven hebben op allerlei manieren impact op het klimaat en onze leefomgeving. Ze kunnen dus ook op allerlei manieren bijdragen aan verbetering. Maar gaat dat wel snel genoeg? Voor werknemers die zich dat afvragen én hun bedrijf willen aansporen om sneller te gaan, hebben FNV en Milieudefensie samen een site gelanceerd boordevol tips.

Meer weten?

In de volgende documenten staat de visie van FNV op het klimaatbeleid en de energietransitie.

Eerdere acties en successen

Hier vind je meer informatie over eerdere acties en successen:

• In cao’s kan ook het verschil worden gemaakt: met groene arbeidsvoorwaarden kunnen werkgevers en werknemers samen werken aan voordeel voor het klimaat én de portemonnee. We zoeken actief naar mogelijkheden. Bijvoorbeeld bij deze pilot voor de nieuwe cao Rijksoverheid.
  • Klimaatverandering zorgt voor extra uitdagingen in het werk. Denk aan intense hitte of stortbuien als je buiten werkt. In onze Werkklimaat-app kun je zien of het nog veilig is om je werk te doen bij verschillende temperaturen.
  • De FNV strijdt voor eerlijke, duurzame en sociale handel, ook internationaal. Daarom werken we ook mee aan goede IMVO-afspraken en verzetten we ons tegen internationale handelsverdragen die ten koste gaan van mens en milieu.
  • Samen met de internationale vakbeweging neemt de FNV deel aan de VN-klimaattoppen, om een rechtvaardige transitie goed in de afspraken verankerd te krijgen.
  • We gaan ook de straat op voor ambitieus en rechtvaardig klimaatbeleid, zoals bij de Klimaatmarsen van de afgelopen jaren.

WORD LID VOOR GOED WERK EN EEN GOEDE TOEKOMST

• Samen werken aan een rechtvaardige transitie
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Korting met je ledenpas

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.