Wat FNV doet aan IMVO

Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO) staat midden in de belangstelling. De FNV grijpt dat aan om de arbeidsomstandigheden te verbeteren. Wat doet FNV aan IMVO?

• We benaderen bedrijven;
  • We doen onderzoek;
  • We nemen deel aan initiatieven als de IMVO-convenanten, Fair Wear Foundation, MVO-Platform en Eerlijke Bankwijzer;
  • We steunen internationale sectorvakbonden die Internationale Framework Agreements afsluiten met multinationals - een soort cao op wereldniveau;
  • Mondiaal FNV steunt ook vakbonden in Latijns-Amerika, Afrika en Azië om bedrijven aan te kunnen spreken op hun MVO-beleid en op die manier verbeteringen af te dwingen.

IMVO-convenanten

Convenanten voor internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen (IMVO-convenanten) zijn een samenwerking tussen bedrijven, overheid, vakbonden en maatschappelijke organisaties. Samen gaan ze aan de slag om misstanden zoals uitbuiting, dierenleed of milieuschade te voorkomen. Bedrijven worden verplicht om in hun eigen keten te onderzoeken wat er mis is. Als ze iets vinden dat niet in de haak is, moeten ze een verbeterplan opzetten en laten zien dat de situatie daadwerkelijk verbetert. Het convenant is geen papieren tijger maar kan ook bijten: als een bedrijf zich écht niet aan de afspraken houdt, kan een rechter ze daartoe dwingen.

De FNV is partij bij verschillende convenanten, zoals het Convenant Duurzame Kleding en Textiel, het Convenant Bancaire Sector en het Convenant Plantaardige Eiwitten.