Wie is aansprakelijk bij een ongeval?

Het is niet altijd eenvoudig om de schuldige aan te wijzen bij een bedrijfsongeval. Je werkgever is niet altijd aansprakelijk voor het ongeval. Wil je je werkgever aansprakelijk stellen? Dan is er FNV Letselschade.

Werkgever meestal aansprakelijk

Je werkgever moet volgens de Arbowet jouw veiligheid en gezondheid beschermen. Daarom is de werkgever meestal aansprakelijk voor een bedrijfsongeval. Dat betekent dat je werkgever bij een bedrijfsongeval:

• Boetes krijgt omdat de Arbowet niet is nageleefd.
  • De schade en het letsel moet vergoeden aan de werknemer.
  • Bij arbeidsongeschiktheid een aanvulling moet geven op de uitkering van de werknemer, om het inkomensverlies op te vangen.
  • De rechter of Inspectie SZW kan soms de aansprakelijkheid leggen bij meer werkgevers.
  • Bijvoorbeeld als het ongeval is op een bedrijfsterrein met meer bedrijven.
  • Of als er ongevallen zijn waar uitzendkrachten bij betrokken zijn. Dan is ook het uitzendbureau aansprakelijk.

Bewijslast bij de werkgever

Wanneer je als werknemer een schadeclaim indient bij je werkgever, hoef je zelf geen bewijs te leveren. De bewijslast ligt bij de werkgever. Dat betekent dat de werkgever zélf bij de rechter moet aantonen dat hij alles heeft gedaan om voor een veilige situatie te zorgen. Ook hij moet aantonen dat hij voor voldoende voorlichting en toezicht zorgde op het moment van het bedrijfsongeval.

Hogere boete bij nalatigheid

Werkgevers die niet zorgen voor genoeg veiligheid krijgen hogere boetes voor de schade. Dat blijkt uit andere rechtszaken. Deze boetes komen bovenop de kosten voor verzuim die werkgever ook al heeft, zoals salarisdoorbetaling door ziekte. Het is dus (alleen al voor het geld) erg belangrijk dat een werkgever zorgt voor een goed arbo- en veiligheidsbeleid.

Opzet of bewuste roekeloosheid

De werkgever is niet altijd aansprakelijk voor het bedrijfsongeval. Als je zelf doelbewust of met kwade opzet onveilig werkt, kan de de rechter jou ook aansprakelijk stellen.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en sta sterker in je (werk)schoenen

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict