Havenwerker Danny Nagtegaal (53) werd twaalf jaar geleden op de terminal van Stena Line aangereden door een truck met oplegger. Hij raakte volledig arbeidsongeschikt. FNV Letselschade regelde een schadevergoeding.
Dat hij het nog kan navertellen is een wonder. Terminalmedewerker Danny Nagtegaal laat politiefoto’s zien van 15 mei 2013. Het is druk die ochtend op het haventerrein van Stena Line Hoek van Holland. Twee boten uit Engeland worden gelost. Terwijl hij op zijn terminaltrekker een volgende container gaat oppikken, voelt hij plotseling een enorme klap van links. Een collega met een trailer van zo’n veertig ton heeft zijn kleine voertuig omvergeblazen. ‘Ik werd gelanceerd en knalde tegen een geparkeerde truck. Als een flipperbal ging ik over het terrein.’
Als Nagtegaal weer bij zijn positieven komt, ligt hij in de cabine naast zijn stoel. Zijn voet zit klem tussen rem en gaspedaal. ‘Ik was op de een of andere manier heel rustig, onderkoeld bijna. Het bloed stroomde uit een hoofdwond.’De portier, die het ongeluk op zijn beeldscherm had gezien, had de traumahelikopter, ambulance, politie en brandweer al opgeroepen.
’Door die pijn is er geen dag dat ik niet aan het ongeluk denk’
Morgen weer aan het werk, denkt Nagtegaal, nog vol adrenaline. ‘In het ziekenhuis bleek de CT-scan van mijn hoofd in orde. Mijn hele lichaam voelde wel gebutst en gekneusd, maar dat was logisch.’ Niet dus. Als de oud-vrachtwagenchauffeur enorme pijn in zijn onderrug, rechterbeen en linkerschouder blijft houden, verwijst de huisarts hem naar de fysiotherapeut. 157 behandelingen later constateert de neuroloog een ernstige, onherstelbare beschadiging aan de zenuwbanen in zijn onderrug.
Nagtegaal loopt naar het koffieapparaat. Hij moet continu van houding veranderen, vanwege de pijn. De spieren in zijn rechterbeen en -voet worden door de zenuwschade niet goed meer aangestuurd. Hij zal altijd mank blijven. En alle pijntherapieën ten spijt, hij zal ermee moeten leven. ‘Door die pijn is er geen dag dat ik niet aan het ongeluk denk’, zegt hij.
Hij kan het moeilijk accepteren van de ene op de andere dag volledig ‘uitgerangeerd’ te zijn geraakt. Op zijn 41e. ‘Mijn werk was mijn leven. Ik was altijd bezig; had geen aan- en uitknop. Nu kan ik nog geen kwartiertje lopen. Autorijden? Zelfde verhaal. Mijn vader van 78 heeft hier laatst de boel geschilderd. Die is kwiek vergeleken met mij.’
’Ik werd gelanceerd en knalde tegen een geparkeerde truck’
FNV Letselschade stelde Stena Line aansprakelijk voor het arbeidsongeval. Nadat die werd erkend, duurde het nog een tijd voordat de letselschadezaak naar tevredenheid kon worden afgesloten. ‘We hebben in kaart gebracht hoe de financiële situatie van mijn cliënt zou zijn geweest als hij niet volledig arbeidsongeschikt was geraakt door het bedrijfsongeval’, vertelt jurist Line Visser van FNV Letselschade. ‘Behalve diverse schadeposten, waaronder compensatie van het verlies van arbeidsvermogen en pensioenschade, is ook sprake van verlies van werkzaamheid. De cliënt moet diensten inhuren die hij voorheen zelf kon uitvoeren. En er is natuurlijk smartengeld uitgekeerd.’
Danny hoopt dat met dit interview het boek dicht kan. ‘Ik ben de FNV heel dankbaar, maar het kostte al die jaren ook veel energie om steeds alle stukken aan te leveren, dingen na te vragen.’ Hij wijst naar de drie ordners in de kast. ‘Ik hoop dat ik op een gegeven moment kan accepteren dat ik niet meer kan meedraaien op de arbeidsmarkt. Dat ik weer zin en plezier kan geven aan mijn dag. En dat ik me niet meer schaam dat ik mank loop.’
Heb je ook te maken met letselschade, of een beroepsziekte? Of zit jij in een lastige situatie met je werkgever, bijvoorbeeld omdat je ziek bent of omdat je werkgever niet mee wil denken? De juristen van de FNV komen graag op voor jouw belangen als FNV-lid. Ze geven jaarlijks telefonisch en per mail 127.000 juridische adviezen aan werknemers zoals jij, en behandelen zo’n 24.000 juridische zaken zoals die van Danny. Lees hier meer over onze juridische dienstverlening en hoe je contact kunt opnemen.