De Inspectie SZW (voormalige Arbeidsinspectie) doet onderzoek bij een bedrijfsongeval en behandelt klachten over onveilige situaties op het werk. Ook geeft de Inspectie als het nodig is boetes, of legt het werk stil als de veiligheid op het werk in gevaar is.

Wat doet de Inspectie SZW?

• Doet onderzoek na een ernstig ongeval
    Volgens de Arbowet moet een werkgever een ernstig arbeidsongeval direct melden aan de Inspectie SZW. De inspectie onderzoekt wat er is gebeurd, maakt een rapport en kan de zaak voor de rechter laten komen.
  • Legt sancties op bij overtreding van de Arbowet
    De Inspectie SZW kan boetes opleggen, proces-verbalen opstellen of waarschuwingen geven. In zeer ernstige gevallen kan de Inspectie het werk stilleggen. Soms maakt de Inspectie met het bedrijf mondelinge afspraken om de onveilige situatie te verbeteren.
  • Voert inspecties uit in bedrijven
    De Inspectie SZW gaat regelmatig op onderzoek bij bedrijven. In sectoren met veel veiligheidsrisico’s en waar de wet vaker is overtreden, komt de Inspectie vaker langs. De Inspectie treedt hier hard op. In sectoren waar minder grote risico’s zijn, komt de Inspectie alleen na een melding of na een ernstig bedrijfsongeval.
  • Behandelt klachten over onveilige situaties
    Iedereen in een bedrijf of sector kan een melding doen: werknemer, de ondernemingsraad en de vakbond. Dat gebeurt meestal als de werkgever weigert ongezonde of onveilige situaties aan te pakken. De naam van de melder blijft geheim. De Inspectie is verplicht de melder op de hoogte te houden van het resultaat van hun onderzoek.

Wanneer bel je de Inspectie SZW?

Bel de Inspectie SZW alleen wanneer de gezondheid of veiligheid van werknemers gevaar loopt. Zet de melding op papier. Denk na over het probleem én over een mogelijke oplossing. Bespreek dit met je collega's. Vraag de vakbond om advies en ondersteuning als je een melding wilt doen.

Het Arbo-Adviespunt

Heb je een vraag over Gezond en Veilig Werk? Bijvoorbeeld over bedrijfsongevallen, fysieke belasting, RSI of veiligheid? Bel het Arbo-Adviespunt, maandag t/m vrijdag, van 9.00 tot 13.00 uur.

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en Univé
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector