Vakantiegeld berekenen met onze rekentool

Als je werkt, AOW, bijstand of een andere uitkering krijgt, heb je recht op vakantiegeld. Hoeveel dit is, hangt van verschillende zaken af. Hoe wordt vakantiegeld berekend? Vakantiegeld niet ontvangen?

Download onze voorbeeldbrief voor loonvordering

Vakantiegeld en salaris

Vakantiegeld bouw je op over het brutoloon dat je maandelijks verdient. Ben je werknemer, dan is je vakantiegeld minimaal 8% van je loon of uitkering. Het hangt dus af van de hoogte van je salaris hoeveel vakantiegeld je krijgt (handig om in gedachten te houden tijdens een salarisonderhandeling). Krijg je tijdelijk maar 70% van je salaris uitbetaald in verband met ziekte, dan wordt vakantiegeld berekend op basis van dat percentage. Er zijn ook bedrijven die meer vakantiegeld geven dan 8% van je loon.

Berekening vakantiegeld bijstand & AOW

Als je een bijstandsuitkering krijgt, dan is het vakantiegeld 5% van je netto uitkeringsbedrag. Heb je een AOW-uitkering? Dan krijg je een vast bedrag aan vakantiegeld. Je bouwt iedere maand dat je een AOW-uitkering ontvangt vakantiegeld op. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) betaalt het vakantiegeld bij AOW altijd eind mei uit. Woon je alleen, dan kun je in 2024 maximaal € 843,96 euro bruto ontvangen. Als je getrouwd bent of samenwoont, hangt de hoogte van het vakantiegeld af van je AOW-toeslag. Wil je jouw netto vakantiegeld berekenen? Het netto bedrag staat vermeld op je SVB-afschrift.

Netto vakantiegeld berekenen

Bedragen bij vakantiegeld zijn altijd brutobedragen. Hier gaan dus nog heffingen en belastingen van af. Hoeveel vakantiegeld jij netto overhoudt, hangt dus onder andere af van in welke belastingschijf je valt en de verrekeningspercentages loonheffingskorting. Beiden zijn afhankelijk van de hoogte van jouw salaris. Wil je jouw vakantiegeld netto berekenen? Kijk dan op je loonstrook naar je bruto salaris, het Tarief Bijzondere beloningen of Percentage BT en het verrekeningspercentage loonheffingskorting.

Sanne werkt in een hotel en verdient € 2.000,- bruto per maand. Ze krijgt 8% vakantiegeld. Haar bruto vakantiegeld is 12 x € 2.000 x 0,08 = € 1.920. Het Percentage BT op de loonstrook van Sanne is 37,35%. Het verrekeningspercentage loonheffingskorting is 4,02%. Deze percentages tel je bij elkaar op. Sannes werkgever houdt dus € 37,35 + 4,02% = 41,37% loonheffing in. Over € 1.920 is dat € 795,30. Sanne krijgt: € 1.920 - €795,84 = €1.125,70 netto vakantiegeld.

Bereken je vakantiegeld met onze rekentool

Vakantiegeld wordt in de regel jaarlijks betaald en meestal in de maand mei. De hoogte van het vakantiegeld is tenminste 8% van je salaris. Reken met onderstaande rekentool uit hoeveel je vakantiegeld ongeveer is.

Deze berekening betreft een indicatie. Wil je precies weten waar je aan toe bent? Neem dan contact op met onze juristen.

Voorbeeldbrief loonvordering

Je krijgt geen salaris, of veel te laat. Wat nu? Hoe zorg je ervoor dat je toch nog je salaris op je rekening krijgt? Je kunt je werkgever een loonvordering sturen. Download daarvoor hiernaast de voorbeeldbrief loonvordering waarin je je werkgever vraagt om jouw loon uit te betalen.

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden