Toeslagen

Wanneer heb je recht op een toeslag?

Werk jij weleens op een feestdag? Of op onregelmatige tijden? Het kan zijn dat je dan recht hebt op een toeslag. Die toeslag krijg je bovenop je salaris. Of je daar recht op hebt, staat vaak in je cao.

Heb ik recht op een toeslag?

Je werkgever hoeft je volgens de wet geen toeslag te betalen. Bij sommige bedrijven is het heel normaal dat je buiten de normale uren (tussen 08.00 tot 18.00 uur) werkt. In een aantal gevallen krijg je wel een toeslag.

Moet je werken op een feestdag? Dan krijg je niet automatisch een toeslag of een extra beloning. In de wet staat hier niets over. Of je een toeslag krijgt, hangt af van wat er in jouw bedrijf is afgesproken met je werkgever. Kijk in je cao, arbeidsovereenkomst of bedrijfsreglement of daar afspraken in staan over werken op feestdagen.

Werk je op onregelmatige tijden, zoals in de avond, nacht of in het weekend. Dan kun je een onregelmatigheidstoeslag (ort) krijgen. Hoe hoog die toeslag is en of je die krijgt, staat in je cao, arbeidsovereenkomst of bedrijfsreglement.

Andere toeslagen

Er zijn nog meer toeslagen. Denk aan vergoeding voor overwerk, consignatiedienst (bereikbaarheidsdienst buiten normale werktijden) of ploegendienst. Ook dit hangt af van wat er de cao is afgesproken.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en UnivĂ©
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector