Het komt soms voor dat je moet overwerken. Dat is werk dat je doet buiten de uren die je met je werkgever hebt afgesproken. Bijvoorbeeld als het heel druk is, of als er collega’s ziek zijn. Je werkgever moet een goede reden hebben om je te vragen over te werken.

Krijg ik mijn overuren betaald?

Dat hangt ervan af:

• Werk jij op eigen initiatief meer uren dan in je contract staat en heeft je werkgever je dat niet gevraagd? Dan wordt dit niet altijd als overwerk gezien. Je werkgever hoeft deze tijd dan niet te vergoeden. Het is belangrijk om goede afspraken hierover te maken met je werkgever.
  • Het kan zijn dat er in jouw cao, bedrijfsreglement of arbeidsovereenkomst afspraken zijn gemaakt over uitbetaling van overwerk. Let daar goed op, voordat je gaat overwerken.

Moet ik verplicht overwerken?

In de Arbeidstijdenwet (ATW) is niets afgesproken over overwerken. Er staan alleen regels over de maximale arbeidstijd per dag in de ATW. In je cao, bedrijfsreglement, werktijdregeling of arbeidsovereenkomst kunnen wel afspraken staan over verplicht overwerk.

Wat kun je zelf doen?

1

Als je vaak meer werkt dan het aantal uren dat is afgesproken in je arbeidsovereenkomst, ben je structureel aan het overwerken. Dit kan betekenen dat je te veel werk in te weinig tijd moet doen. Laat dit aan je werkgever weten. Het kan zijn dat hij zich dit niet realiseert. Misschien kan je werk anders ingedeeld worden, of mogelijk moeten je contracturen worden uitgebreid.

2

Houd altijd zelf bij hoeveel uren en overuren je werkt. Krijg je je uren niet betaald, bereken dan eens met de overwerkcalculator hoeveel geld je misloopt.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en Univé
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector