Bijbaan of vakantiewerk

Wanneer je nog naar school gaat, kun je niet fulltime werken. Daarom kiezen sommige studenten en scholieren ervoor om naast hun school nog iets bij te verdienen. Dit kan door een bijbaantje of vakantiewerk. Tijdens zo’n baan verdien je vaak het minimumloon. De FNV wil dit minimumloon verhogen, jij ook?

Schrijf je in voor NL verdient beter

Minimumloon

Als je werkt, heb je recht op loon. In Nederland is er een minimumloon, jouw werkgever moet je minimaal het minimumloon betalen als je voor hem werkt.

Lees meer over minimumloon

Lees meer over minimumjeugdloon

Jouw rechten

Als je een bijbaan hebt, heb je ook recht op ziektegeld, vakantiedagen en vakantiegeld. Stop je met de vakantiebaan of bijbaan? Dan heb je recht op het vakantiegeld en loon over niet opgenomen vakantiedagen. Vraag je werkgever na het einde van je bijbaan om je vakantiegeld. Kom je er niet uit met je werkgever? Neem dan contact met ons op.

Studiefinanciering

Voor sommige versies van studiefinanciering moet je rekening houden met hoeveel geld je bijverdient.

Leenstelsel

Maak je gebruik van het leenstelsel? Dan hebben jouw bijverdiensten door een bijbaan of vakantiebaan daar geen effect op.

Basisbeurs (oude stelsel), rentedragende lening, reisproduct voor een mbo-opleiding

Als je nog profiteert van de basisbeurs uit het oude stelsel, dan mag je niet meer dan een bepaald bedrag per jaar verdienen. Je hebt een bijverdiengrens. Verdien je meer dan die grens, dan moet je het bedrag boven die grens terugbetalen.

Lees meer over de bijverdiengrens

Werk je via een uitzendbureau?

Als je voor een uitzendbureau werkt, wordt er soms een klein deel van je loon weggezet als reservering. Vraag je uitzendbureau aan het einde van je bijbaan of je reserveringen hebt.

Belasting terugvragen

Vaak wordt er meer belasting ingehouden op je loon dan je eigenlijk hoeft te betalen. Je houdt dus minder geld over dan waar je recht op hebt. Een deel van dit te veel ingehouden geld kun je terugvragen van de Belastingdienst.

Wat willen we?

Voor iedereen een inkomen waar je normaal van kunt leven. Daarom eisen wij als bevolking ons noodzakelijke deel terug. Dat houdt kortgezegd in: 60 miljard naar ons allemaal.

Waarom 60 miljard?

Dat bedrag komt niet uit de lucht vallen. Het is opgeteld het bedrag dat werkenden, gepensioneerden en uitkeringsgerechtigden afgelopen jaar samen zijn kwijtgeraakt door de inflatie, en doordat het minimumloon niét naar €14 ging.

Wat moet er gebeuren?
  • Lonen omhoog;
  • Minimumloon naar €14, inclusief uitkeringen en AOW;
  • Niemand in de kou: een betaalbare energierekening.
Hoe moet dat worden betaald?
  • Verhogen winstbelasting;
  • Hogere vermogensbelasting.
Wat kun jij doen?

We maken een ‘team van 60 miljard’. Wil jij onderdeel uitmaken van dit groeiende team en steun je onze eis? Vul je gegevens in, dan houden we je op de hoogte. We moeten het samen doen. Want als wij het niet doen, wie dan wel? Samen met jou gaat het lukken.

Groeiende beweging

Sluit je aan bij deze groeiende beweging. Genoeg is genoeg. Nederland verdient beter, jij verdient beter, wij verdienen allemaal beter.

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte