Jongeren en loon

Minimumjeugdloon, bijbaan en vakantiewerk

Ben je jonger dan 21 jaar en werk je? Of heb je bijbaan of doe je vakantiewerk? Dan heb je in ieder geval (vanaf je 15e jaar) recht op het minimumjeugdloon. Hoe jonger je bent, hoe lager het minimumjeugdloon.

Wanneer krijg ik minimumjeugdloon?

Je krijgt het minimumjeugdloon vanaf je 15e jaar totdat je 21 jaar bent. De hoogte is afhankelijk van je leeftijd. Hoe jonger je bent, hoe lager het minimumjeugdloon.

Vanaf je 13e jaar mag je werken. Je mag klusjes doen, zoals (helpen) vakken vullen in een winkel. Er zijn geen regels voor loon bij 13- en 14-jarigen. Het minimumjeugdloon geldt pas als je 15 jaar bent. Je moet dus met je werkgever overleggen wat een redelijk uurloon voor je is. Dat is lastig, maar je kunt bijvoorbeeld om het minimumjeugdloon voor 15-jarigen vragen.

Ben je 15 jaar, 16 of 17 jaar? Dan mag je meer werkzaamheden doen. Bijvoorbeeld in een supermarkt werken, of reclameblaadjes bezorgen. Vanaf 15 jaar heb je recht op het minimumjeugdloon.

Door acties van de FNV en jongeren is het minimumjeugdloon voor 18 tot en met 20-jarigen hoger geworden.

Ben je 21 jaar of ouder? Dan heb je recht op het wettelijk minimumloon. Het maakt niet uit welk werk je doet.

Zo reken je je loon uit

Op de website Rijksoverheid.nl staat een handige rekenhulp om uit te rekenen wat je minimumjeugdloon of minimumloon is.

Dit moet je nog weten:

• Het minimumloon is exclusief 8% vakantietoeslag.
  • Het minimumloon is een bruto bedrag. Wat je precies netto overhoudt, hangt af van de belastingen en premies die je moet betalen. Dit is voor iedereen anders.
  • Het minimumloon verandert elk jaar op 1 januari en 1 juli.

Kijk goed na elke verjaardag (tot je 21 jaar bent) wat het minimumjeugdloon voor jouw nieuwe leeftijd is. Je hebt namelijk recht op dat loon. Controleer ook of het nieuwe loon goed op je loonstrook staat.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en UnivĂ©
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector