Tijdelijk contract (contract voor bepaalde tijd)

Heb je een nieuwe baan, dan krijg je in veel gevallen eerst een tijdelijk contract. Dit wordt ook wel een contract voor bepaalde tijd genoemd. Hier zitten verschillende voor- en nadelen aan. En welke rechten en plichten horen bij een tijdelijk contract? We zetten de belangrijkste zaken op een rij.

Download de brochure

Wat is een tijdelijk contract?

Een tijdelijk contract of contract voor bepaalde tijd is een contract voor een beperkte tijdsperiode. Het contract bevat een einddatum (bijvoorbeeld 31 december), een tijdsduur (bijvoorbeeld voor de duur van zes maanden) of een reden waardoor het contract eindigt (bijvoorbeeld het einde van het project).

Rechten en plichten

Heb je een contract voor bepaalde tijd, dan heb je een aantal rechten en plichten. We zetten de belangrijkste voor je op een rij.

Als je een tijdelijk contract hebt en je wordt ziek, dan betaalt de werkgever maximaal twee jaar salaris door. Hij is verplicht minstens 70% van het loon door te betalen. Loopt je contract voor bepaalde tijd af in je ziekteperiode? Dan neemt het UWV de doorbetaling bij ziekte over. Lees hier meer over de Ziektewet.

Werknemers met tijdelijke contracten hebben recht op vakantiegeld en vakantiedagen. Het aantal vakantiedagen waar je recht op hebt, hangt af van het aantal uur dat je werkt. Afspraken over je vakantiedagen kun je terugvinden in je arbeidscontract en/of cao.

Met een contract voor bepaalde tijd heb je recht om deel te nemen aan de pensioenregeling bij jouw werkgever. Hij moet je hierover informeren en je vervolgens aanmelden.

Tijdelijk contract opzeggen

Tijdelijke contracten hebben een einddatum en lopen dus af. Dat gaat automatisch, zonder aankondiging vooraf. Een tijdelijk contract kun je niet tussentijds beëindigen. Dit kan alleen als dit in het contract is opgenomen. In dat geval geldt er bij tijdelijke contracten een opzegtermijn. Heb je een contract korter dan zes maanden? Dan kun je op de laatste dag nog opzeggen. Wil je werkgever jouw tijdelijke contract beëindigen? Je werkgever mag dit op de laatste dag nog doen bij tijdelijke contracten korter dan zes maanden. Bij tijdelijke contracten van zes maanden en langer moet hij dit uiterlijk een maand voor de einddatum van het contract doen. Voor verlengen moet hij zich ook aan die termijn houden.

Veelgestelde vragen

Hoe ga je van een tijdelijk naar een vast contract?

Je werkt met een tijdelijk contract voor een bedrijf of werkgever waar je de komende jaren graag voor wilt blijven werken. En je wilt meer zekerheid, een hypotheek kunnen krijgen of een lening afsluiten. Allemaal redenen om een vast contract te willen. Download onze tips waarmee je jouw werkgever kunt overtuigen om je een vast contract te geven.

Dit vind je in onze tips:

• handvatten om goed voorbereid het gesprek aan te gaan met je leidinggevende;
  • handige gesprekstechnieken om je boodschap duidelijk over te brengen;
  • hoe je het juiste moment kiest om het gesprek aan te gaan.

Hulp van de FNV nodig?

Heb je geen vast contract gekregen terwijl je dacht daar wel recht op te hebben? Of heb je vragen over afspraken in je tijdelijke contract? Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag.

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden