Successen

Wapenfeiten uit de geschiedenis van de FNV

De FNV strijdt elke dag voor het behalen van onze doelen. Vanaf de oprichting hebben we al een groot aantal successen kunnen vieren. Op deze pagina een kleine selectie.

In 2 rechtszaken die de FNV had aangespannen tegen maaltijdbezorger Deliveroo heeft de rechter ons gelijk gegeven. De maaltijdfietsers van Deliveroo zijn werknemers en geen zzp’ers.

Eind 2014 fuseerden de vakcentrale FNV en FNV-bonden Abvakabo FNV, FNV Bondgenoten, FNV Bouw, FNV Sport tot een grote FNV-vereniging met 900.000 leden. Een aantal bonden bleef met samen ongeveer 200.000 leden zelfstandig aangesloten bij de FNV.

In 2010 staken de schoonmakers 9 weken, nadat ze 4 maanden hebben actiegevoerd. En daarmee behalen ze een groot succes. De campagne 'Schoon genoeg' schrijft historie.

In 2004 stroomt het Museumplein vol met demonstranten. De kabinetsplannen om vut en prepensioen onmogelijk te maken en voor grove verslechteringen in de WAO en de WW vallen overal verkeerd.

'Handen af van de Wao' is de leus waarmee de FNV, CNV en MHP op 5 oktober 1991 de grootste vakbondsdemonstratie uit de geschiedenis tot dan toe organiseren.

Mede op basis van de idee├źn van de katholieke econoom A.L.M. Arnolds over de koers van het NKV besluiten NKV en NVV in 1975 op te gaan in de Federatie Nederlandse Vakbeweging, de FNV.

Op 25 augustus 1970 leggen 3.000 werknemers bij de scheepswerf Wilton Fijenoord het werk neer. Na een paar dagen liggen alle Rotterdamse havens plat. De eis is een loonsverhoging van 400 gulden. Het is de grootste salarisverhoging van de eeuw.

In 1914 wordt de eerste cao afgesloten. Eerder worden al wel collectieve contracten afgesloten, maar die hebben nooit een algemeen bindend karakter voor de hele sector. Lees hoe de grafische cao tot stand kwam.

Tussen 1888 en 1932 zijn er in Twente, tot de jaren ´70 van de vorige eeuw het centrum van de textielindustrie, 3 grote stakingen. Steeds gaat het om het recht op vrije loononderhandelingen. De conflicten bewijzen dat vakbonden samen moeten optrekken, om door werkgevers niet uit elkaar gespeeld te worden.

Ga voor meer successen naar de site Vakbondshistorie.nl