Successen

Wapenfeiten uit de geschiedenis van de FNV

De FNV strijdt elke dag voor het behalen van onze doelen. Vanaf de oprichting hebben we al een groot aantal successen kunnen vieren. Op deze pagina een kleine selectie.

Januari 2019 - In 2 rechtszaken van de FNV tegen Deliveroo heeft de rechter ons gelijk gegeven. De maaltijdfietsers van Deliveroo zijn werknemers en geen zzp’ers. Zij hebben dus gewoon recht op een arbeidsovereenkomst. De uitspraak steunt ons in de strijd tegen andere platformbedrijven die net zo werken als Deliveroo, zoals Uber en Picnic.

Januari 2019 - Medewerkers van de Bijenkorf in Den Haag krijgen weer vrij op Nieuwjaarsdag. Bij hun acties werden ze gesteund door het publiek. Op Black Friday en Nieuwjaarsdag gaf het winkelend publiek het personeel een daverend applaus. De FNV vindt dat werknemers recht hebben op een goede balans tussen werk en privé.

Januari 2019 - Bij Scania kregen uitzendkrachten minder betaald dan vaste krachten. Dat is oneerlijk, vond hun vaste collega Paul Scholten. Dus gingen ze samen in actie. Vaste krachten én uitzendkrachten. Met succes, want Scania maakt sinds de acties geen onderscheid meer tussen vaste mensen en uitzendkrachten. Als je samen in actie komt, sta je sterker.

Februari 2019 - Randstad en PostNL stoppen met contracting op de pakketdepots van PostNL. Daar krijgen honderden pakketsorteerders al jaren minder loon dan hun collega’s in vaste dienst. De FNV stapte naar de rechter om achterstallig loon voor de postsorteerders terug te vorderen. De uitzendkrachten krijgen nu ook het cao-loon. De uitspraak van de rechter is een signaal naar andere bedrijven die ook gebruikmaken van deze schijnconstructie.

Februari 2019 - Supermarktketen Jumbo moet de distributiewerkers nabetalen, omdat ze te weinig loon kregen. Dit is het gevolg van de uitspraak van de rechter die oordeelde dat de cao nog steeds geldt. De nabetaling kan voor sommige distributiewerkers oplopen tot 1.300 euro. De distributiewerkers werden benadeeld doordat zij niet kozen voor de regeling die Jumbo afsprak met de ondernemingsraad, maar voor de cao. Hierdoor ontvingen zij geen loonsverhoging.

Maart 2019 - Het UWV heeft een stokje gestoken voor het ontslag van 16 piloten en 15 cabinemedewerkers van Ryanair. De vliegstunter wilde zijn personeel in Eindhoven ontslaan om bedrijfseconomische redenen. Daar was volgens de FNV (en het UWV) niet voldoende bewijs voor. Wij zijn blij met dit succes, omdat iedereen in deze maatschappij recht heeft op een rechtvaardige behandeling.

Mei 2019 - Scheepswerf Pattje in Waterhuizen (Groningen) moet 50 Roemeense en Poolse werknemers in vaste dienst nemen en volgens de cao betalen. Dat is de uitkomst van een kort geding van de FNV tegen de scheepswerf. De Roemenen en Polen werkten met een schijnconstructie via een buitenlands uitzendbureau en kregen daardoor niet het loon waar ze recht op hadden. De FNV vindt dat werknemers uit het buitenland recht hebben op dezelfde arbeidsvoorwaarden als hun collega’s met het zelfde werk. Gelijk werk = gelijk loon.

September 2018 - De regering wilde mensen met een arbeidsbeperking mínder dan het minimumloon betalen. Dat plan voor loondispensatie gaat niet door! Volgens de regering zou dit mensen met een arbeidsbeperking meer kans geven op een baan. De FNV was tegen dit plan en sprak de regering hierop aan. Wij vinden dat iedereen recht heeft op een fatsoenlijk inkomen. En dat is tenminste het minimumloon.

November 2018 - De FNV heeft een rechtszaak gewonnen tegen matrassenfabrikant Recticel in Kesteren en de uitzendbureaus Rikla en SprintWerkt. De FNV toonde met succes aan dat 12 uitzendkrachten jarenlang zijn onderbetaald met een schijnconstructie. Daardoor vielen ze zogenaamd niet onder de uitzend-cao en kregen ze slechts het minimumloon. Op aandringen van de FNV weigerde Reciticel de mensen meer te betalen. 12 uitzendkrachten pikten dit niet en stapten met hulp van de FNV naar de rechter.

December 2017 - Kinderopvangbedrijf Smallsteps (voorheen Estro) betaalt 700 medewerkers alsnog een ontslagvergoeding. Dat komt neer op een bedrag van 11 miljoen euro. De medewerkers verloren hun baan door een flitsfaillissement. Bij een flitsfaillissement sta je van de ene op de andere dag op straat, zonder sociaal plan of ontslagvergoeding. De FNV was het daar niet mee eens en kreeg van het Europese Hof gelijk. Andere bedrijven in Nederland en Europa zullen wel 2 keer nadenken voor ze dezelde truc toepassen.

Eind 2014 fuseerden de vakcentrale FNV en FNV-bonden Abvakabo FNV, FNV Bondgenoten, FNV Bouw, FNV Sport tot een grote FNV-vereniging met 900.000 leden. Een aantal bonden bleef met samen ongeveer 200.000 leden zelfstandig aangesloten bij de FNV.

In 2010 staken de schoonmakers 9 weken, nadat ze 4 maanden hebben actiegevoerd. En daarmee behalen ze een groot succes. De campagne 'Schoon genoeg' schrijft historie.

In 2004 stroomt het Museumplein vol met demonstranten. De kabinetsplannen om vut en prepensioen onmogelijk te maken en voor grove verslechteringen in de WAO en de WW vallen overal verkeerd.

'Handen af van de Wao' is de leus waarmee de FNV, CNV en MHP op 5 oktober 1991 de grootste vakbondsdemonstratie uit de geschiedenis tot dan toe organiseren.

Mede op basis van de ideeën van de katholieke econoom A.L.M. Arnolds over de koers van het NKV besluiten NKV en NVV in 1975 op te gaan in de Federatie Nederlandse Vakbeweging, de FNV.

Op 25 augustus 1970 leggen 3.000 werknemers bij de scheepswerf Wilton Fijenoord het werk neer. Na een paar dagen liggen alle Rotterdamse havens plat. De eis is een loonsverhoging van 400 gulden. Het is de grootste salarisverhoging van de eeuw.

In 1914 wordt de eerste cao afgesloten. Eerder worden al wel collectieve contracten afgesloten, maar die hebben nooit een algemeen bindend karakter voor de hele sector. Lees hoe de grafische cao tot stand kwam.

Tussen 1888 en 1932 zijn er in Twente, tot de jaren ´70 van de vorige eeuw het centrum van de textielindustrie, 3 grote stakingen. Steeds gaat het om het recht op vrije loononderhandelingen. De conflicten bewijzen dat vakbonden samen moeten optrekken, om door werkgevers niet uit elkaar gespeeld te worden.

Ga voor meer successen naar de site Vakbondshistorie.nl