Staking dinsdag 28 mei bij NS voor fatsoenlijke oude dag voor iedereen

Door Redactie 15 mei 2019

Maandag 13 mei heeft FNV Spoor samen met de andere bonden de NS formeel laten weten dat er dinsdag 28 mei een 24-uurstaking plaatsvindt. Gezamenlijk met VVMC en CNV strijden we voor een fatsoenlijke oude dag.

De inzet richting het kabinet is:

• Bevries de AOW-leeftijd op 66 jaar en zorg voor de mogelijkheid om afspraken te maken om tot 4 jaar eerder te kunnen stoppen dan de AOW-leeftijd.
  • Een goed pensioen is een koopkrachtig pensioen: indexatie voor iedere generatie.
  • Een goed pensioen voor iedereen, dus ook voor uitzendkrachten een zzp'ers.

Citaat uit de aanzegging aan Dhr. Van Boxtel (President-Directeur van NS):

"Onze acties betreffen collectieve acties die zich richten op het overheidsbeleid inzake AOW en pensioen. De AOW-leeftijd is als gegeven zeer verweven met de arbeidsvoorwaardenpositie van werknemers en pensioen is een arbeidsvoorwaarde waarover collectief wordt onderhandeld. Onze acties vallen derhalve onder het bereik van artikel 6, vierde lid van het ESH.

Wij zien ons genoodzaakt om onze eisen door middel van collectieve acties af te dwingen. Zoals gebruikelijk doen wij u hierbij mededeling omtrent de duur en omvang van de te voeren actie in uw organisatie.
Wij zullen onze leden bij de NS Groep NV en haar dochterondernemingen NS Reizigers BV, NedTrain BV, NS Stations BV, NS Internationaal BV, NS Opleidingen BV, Thalys Nederland NV en de dochterondernemingen van deze dochters oproepen om op dinsdag 28 mei 2019 vanaf 4.00 uur tot en met woensdag 29 mei 2019 om 4.00 uur het werk neer te leggen.

Uiteraard zullen wij rekening houden met de in acht te nemen veiligheidsmaatregelen en zijn wij te allen tijde bereid tot overleg over het waarborgen van de veiligheid van de mensen, goederen en materieel tijdens voormelde acties. Wij stellen voor om uiterlijk vrijdag 17 mei 2019 17.00 uur veiligheidsoverleg te voeren. Graag vernemen wij z.s.m. wanneer u hiervoor beschikbaar bent.

Het is mogelijk dat, behalve u, ook derden (opdrachtgevers of klanten) hinder of schade ondervinden van de door ons georganiseerde acties. Dit vloeit logischerwijs voort uit ons actierecht zoals dit is neergelegd in art. 6 lid 4 ESH en is als zodanig rechtmatig. Wij wijzen u erop dat het uw verantwoordelijkheid is eventuele derden tijdig in kennis te stellen van deze actie.

Wij wijzen u erop dat wij het laten overnemen van werk dat normaliter door actievoerders wordt verricht, aanmerken als besmet werk en dit onrechtmatig achten.

Wij behouden ons het recht voor om zonder nadere aankondiging over te gaan tot het nemen van (rechts)maatregelen wanneer wij constateren dat u zich schuldig maakt aan het overtreden van het onderkruipersverbod of anderszins onrechtmatig jegens ons wordt gehandeld. Dit kan ook betekenen dat wij de Inspectie SZW vragen een onderzoek in te stellen. Vanzelfsprekend zullen wij onze leden en andere werknemers oproepen om geen besmet werk te verrichten."