Tuur Elzinga nieuwe voorzitter FNV

Tuur Elzinga is door de leden gekozen als nieuwe voorzitter van de FNV. Ruim 120.000 FNV-leden brachten hun stem uit en de meerderheid (52,2%) daarvan stemde op Tuur. De komende 4 jaar staat Tuur als voorzitter aan het roer van de grootste vakbond van Nederland. Deze uitslag werd bekend gemaakt en bekrachtigd tijdens de vergadering van het Ledenparlement van 10 maart 2021.

Nieuwe voorzitter FNV is bekend.

Sleutelpositie

De voorzitter van de FNV heeft een sleutelpositie in het maatschappelijke, economische en politieke debat en vertegenwoordigt de stem van honderdduizenden Nederlanders. Een pittige en uitdagende functie met een grote verantwoordelijkheid. De FNV streeft naar een socialer Nederland en de voorzitter gaat voorop in de strijd om dit te bereiken. Dit vraagt grote inspanningen van een collegiaal bestuur met een charismatische en professionele voorzitter die daarin het voortouw neemt met visie en moed. Met hun stem hebben de leden besloten dat Tuur Elzinga deze schone taak de komende vier jaar op zich neemt.

De kandidaten

Bekijk hier de profielen van Kitty en Tuur die samen streden om het voorzitterschap van de FNV! In deze profielen lichten zij hun motivatie en achtergrond  toe.

Procedure & documenten

Bekijk hier het tijdpad van de voorzittersverkiezing en hoe de verkiezingsprocedure eruit ziet. Ook vind je hier alle relevante documenten, zoals het verkiezingsreglement.