11-puntenplan voor een socialer Nederland

Tweede Kamerverkiezingen 2021

Een socialer Nederland komt niet vanzelf. Daar zijn politieke keuzes voor nodig. Wij, de kiezers, hebben de macht in handen. Hoe we dat willen bereiken lees je in ons 11-puntenplan.

11-puntenplan voor een socialer Nederland
  • Iedereen een zeker contract
    Je bent in dienst, hebt een uitzendcontract of een werkovereenkomst als zzp’er. We maken het overzichtelijk: iedereen die werkt heeft een contract. Alleen voor piek en ziek zetten we uitzendkrachten in; bij structureel werk hoort een vast contract. Voor gelijk werk krijg je gelijk loon, ongeacht welk contract.
  • Betere bescherming van werk
    De ontslagbescherming staat steeds meer onder druk. Er zijn  steeds minder vaste contracten. De zekerheid van werk en inkomen moet dan ook snel worden verbeterd in de wet én in cao’s.
  • Iedereen een inkomen waar je van rond kunt komen
    Het wettelijk minimumloon (WML), de AOW en het sociaal minimum zijn te laag. Het WML is ver achterop geraakt bij het gemiddelde inkomen. Werkers halen er het eind van de maand niet mee. Daarom willen wij een WML van 14 euro per uur en een verhoging van de gekoppelde uitkeringen. Dan kan ook iedereen met alleen een AOW-pensioen of een uitkering weer leven, in plaats van overleven.
  • Sterke publieke sector
    De publieke sector is belangrijker dan ooit. Werkers die opstaan voor onze gezondheid, het onderwijs van onze kinderen, de zorg voor onze naasten, een veilige omgeving: ze verdienen waardering. Niet alleen in applaus, maar ook in geld en in zeggenschap. Alleen dan kan iedereen rekenen op publieke diensten van goede kwaliteit, landelijk en in de gemeente.
  • Minder marktwerking
    Niet alle diensten hóeven naar de markt. Waar we niet zonder kunnen, houden we dichtbij. En als we wel aanbesteden, borgen we goede arbeidsvoorwaarden. Geen concurrentie over de ruggen van mensen; de cao is leidend.
  • Meer zeggenschap
    De kwaliteit van werk staat onder druk. Mensen die werken verdienen meer zekerheid, zeggenschap en grip op werk-en-privé. Dat betekent dus meer vaste contracten, meer inspraak op hoe je je werk doet en wanneer. Cao’s spelen daarbij een belangrijke rol.
  • Gezond economisch herstel
    Het herstel van onze economie staat ten dienste van onze samenleving. Dit is het moment om extra investeringen te doen die innovatief, groen en circulair zijn. In de zorg, woningbouw en verduurzaming steken we extra geld om werk naar voren te halen en sectoren aantrekkelijk te maken voor werknemers.
  • Ruimere inkomenszekerheid
    Wie niet kan of niet meer hoeft te werken zou zich geen zorgen over het inkomen moeten maken. In deze onzekere tijden moeten we daarom zorgen voor goede vangnetten. Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen moeten makkelijker beschikbaar worden voor werkers met een beperking en voor zzp’ers. De kortdurende ww moet verlengd worden. Eerder stoppen met werken moet structureel mogelijk worden gemaakt, vooral voor mensen met zwaar werk. We willen een regelvrije bijstand en sociaal ontwikkelbedrijven om mensen met een arbeidsbeperking aan werk te helpen. En wie van zijn pensioen mag genieten moet op een koopkrachtig pensioen kunnen rekenen.
  • Hulp bij (zoeken naar) werk
    Er is teveel bezuinigd op de ondersteuning bij het zoeken naar werk. Wij willen meer en ruimere ondersteuning en advies voor iedereen die zoekt óf wil om- of bijscholen. Zo maak je méér van je werk.
  • Eerlijke belasting
    De vennootschapsbelasting (over de winst van grote ondernemingen) moet omhoog. Niet alleen bij ons, maar in heel Europa. Sterke schouders dragen de zwaarste lasten. Het is niet meer dan eerlijk dat bedrijven en mensen die veel geld hebben ook hun steentje bijdragen in het herstel waar zij ook zelf van profiteren. Om dat te bereiken, willen we een tijdelijke solidariteitsheffing invoeren. Zo komen we eerlijker uit de crisis en verkleinen we de kloof tussen arm en (heel) rijk.
  • Schuldenvrije basisbeurs
    Het leenstelsel zorgt voor een opeenstapeling van onzekerheden onder studenten. In combinatie met flexibele arbeidscontracten en de stijgende huizen- en huurprijzen leidt dat tot grote problemen. Iedereen zou een opleiding af moeten kunnen ronden zonder schulden. Daarom moet er een schuldenvrije basisbeurs komen. Dat is een investering voor nu en voor toekomstige generaties. Studenten die nu een enorme studieschuld hebben opgebouwd verdienen volledige compensatie. En: schuldenvrij studeren mag nooit ten koste gaan van de onderwijsbegroting.