Boze medewerkers en cliënten zorgorganisatie VIGO starten petitie na schoffering RvT

FNV eist transparantie en verantwoording na wanbeleid

Sander Wageman
Door Sander Wageman 28 januari 2024

Het mismanagement en wanbestuur bij zorgorganisatie VIGO Groep uit Nijmegen verdient een extern en diepgaand onderzoek naar de bedrijfsvoering waarbij medewerkers en cliënten nadrukkelijk betrokken worden. Die oproep deed vakbond FNV onlangs aan het adres van de Raad van Toezicht van VIGO. In een reactie laat de toezichthouder nu weten geen behoefte te hebben aan de inbreng van vakbond en cliëntenraden.

Een schoffering, menen de medewerkers die een petitie zijn begonnen om de RvT op andere gedachten te brengen.

Begin december bracht Follow the Money schrijnend falend bestuur aan het licht bij VIGO. Het platform voor onderzoeksjournalistiek onthulde begin december dat er aanzienlijke bedragen waren besteed aan een adviesbureau van de zakenpartner van de toenmalig bestuursvoorzitter van VIGO. Ook werd bekend dat er een kostbare 'heisessie' op Ibiza werd georganiseerd voor het management. Tegelijkertijd leed de organisatie aanzienlijke financiële verliezen en kregen cliënten niet de benodigde zorg. Op basis van de onthullingen en een bijeenkomst met personeel dat de FNV organiseerde is de Raad van Bestuur van VIGO vorige maand opgestapt.

Medewerkers en cliënten betrekken bij onderzoek

Volgens de FNV is daar de kous niet mee af. De bond wil dat er een diepgaand, extern en onafhankelijk onderzoek komt naar de bedrijfsvoering bij VIGO. Omdat er volgens de medewerkers van de organisatie veel meer aan de hand is, zouden zij - vertegenwoordigd door vakbond FNV samen met de cliëntenraden, jongerenraden en ondersteuner van cliëntenraden Zorgbelang Inclusief - betrokken moeten worden bij de totstandkoming van dat onderzoek. Maar daar wil de Raad van Toezicht niets van weten. Die stelt in een reactie: ‘De relevante interne gremia en stakeholders zijn betrokken bij de opzet van het onderzoek.’

Niet gezien, gehoord en erkend

Actief FNV-lid Karen: ‘We voelen ons niet gezien, niet gehoord en niet erkend. Het is pijnlijk om te ervaren hoe groot de afstand is tussen Raad van Toezicht en medewerkers en jongeren. Dit is mijn organisatie, ik ben daar onderdeel van. En zoals wij respect tonen naar onze cliënten en patiënten, verwachten wij ook dat er respectvol met ons wordt omgegaan.’ En Angelique, namens de cliëntenraad, voegt toe: ‘Voor ons is dit gedrag moreel en maatschappelijk verwerpelijk. Je hoort in een zorgorganisatie cliënten en patiënten op nummer 1 te zetten en dùs te betrekken.’

Medewerkers en cliënten starten petitie

De houding van de Raad van Toezicht leidt tot een groeiend gebrek aan vertrouwen bij medewerkers en cliënten in het aanpakken van de problemen bij de zorgorganisatie. Medewerkers starten daarom een petitie waarin zij de RvT oproepen om hen alsnog te betrekken. In de petitie schrijven zij: ‘Wij zijn dan ook met stomheid geslagen dat u niet eens de moeite neemt om met ons en onze vertegenwoordigers in gesprek te gaan over de vragen die wij hebben en ons te betrekken bij het onderzoek.’

Situatie vereist transparantie en verantwoording

Maaike van der Aar, bestuurder bij FNV Jeugdzorg: ‘De situatie bij VIGO vereist transparantie en verantwoording. Wij hopen dat de Raad van Toezicht onze oproep serieus neemt en zich inzet voor een grondig én breed gedragen onderzoek dat het vertrouwen van alle betrokkenen herstelt.’

VIGO Groep

De VIGO Groep is een grote GGZ- en jeugdzorgorganisatie uit Nijmegen en heeft locaties in een groot deel van het oosten en zuiden van Nederland. Centiv, GGZ Momentum, Pactum, Rooyse Wissel, Vincent van Gogh en Viviq vallen onder de Groep. Ze bieden onder meer jeugdzorg, geestelijke gezondheidszorg en forensische zorg.