Opstappen RvB VIGO Groep na grove mismanagement is eerste stap

Nu dieperliggende problemen aanpakken

Sander Wageman
Door Sander Wageman 14 december 2023

FNV vindt het vertrek van de Raad van Bestuur van jeugdzorg- en GGZ-organisatie VIGO Groep gisteravond een onvermijdelijke en noodzakelijke eerste stap richting herstel van vertrouwen. De vakbond maakt zich wel ernstige zorgen over de dieperliggende problemen binnen de organisatie. Tijdens een medewerkersbijeenkomst die FNV gisteren belegde zegde een ruime meerderheid van de honderden aanwezigen het vertrouwen in de verantwoordelijken op.

Begin deze maand berichtte Follow the Money over schrijnend mismanagement. Daarbij kwam onder meer aan het licht dat er miljoenen euro’s waren uitgegeven aan een adviesbureau dat gelieerd is aan de bestuursvoorzitter van VIGO en dat er een peperdure ‘heisessie’ was belegd op Ibiza voor het management. Ondertussen kreeg de organisatie te maken met miljoenenverlies en ontvingen kinderen niet de zorg die nodig was. Het bestuur van VIGO Groep, dat een hoofdkantoor heeft in Nijmegen en opereert in het oosten en zuiden van het land, wachtte gisteravond na de bijeenkomst van de FNV de ‘motie van wantrouwen’ van de medewerkers niet af en stapte zelf op.

Vertrek RvB slechts eerste stap

Maaike van der Aar, bestuurder FNV Jeugdzorg: ‘Het is diep triest dat dit heeft plaatsgevonden. Het vertrek van de Raad van Bestuur was onvermijdelijk, maar het is slechts een eerste stap. Er is namelijk meer aan de hand én er zijn meerdere mensen verantwoordelijk. We moeten nu de dieperliggende problemen aanpakken en ervoor zorgen dat de stem van de medewerkers serieus wordt genomen.’

Medeverantwoordelijken aanspreken op moreel kompas

FNV legt de focus op de broodnodige veranderingen binnen de organisatie en heeft aangegeven de medeverantwoordelijken, die nu nog in de luwte blijven, aan te spreken op hun rol en het falen van hun moreel kompas en taak. Medewerkers uiten gisteren tijdens de medewerkersbijeenkomst van de FNV boosheid en verdriet over de situatie. De vakbond benadrukt dat medewerkers al jaren niet serieus worden genomen, dat de fusie is mislukt, er een grote afstand tussen werkvloer en top is ontstaan, dat professionele input niet wordt benut en dat de RvB jarenlang vanuit een ivoren toren heeft geregeerd met als gevolg dat noodzakelijke ontwikkelingen zijn gestagneerd.’

Herstellen van vertrouwen

De vakbond pleit nu voor het herstellen van vertrouwen en het aanspreken van alle verantwoordelijken die hebben bijgedragen aan de huidige situatie. Maaike van der Aar: ‘Dat is essentieel voor een gezonde werkomgeving binnen de organisatie. We willen dat deze grove vorm van mismanagement en zelfverrijking over de ruggen van medewerkers en kinderen en gezinnen nooit meer voorkomt’. FNV staat achter de medewerkers en zal zich blijven inzetten voor een eerlijke, veilige en professionele werkomgeving.

VIGO Groep

De VIGO Groep is een grote GGZ- en jeugdzorgorganisatie uit Nijmegen en heeft locaties in een groot deel van het oosten en zuiden van Nederland. Centiv, GGZ Momentum, Pactum, Rooyse Wissel, Vincent van Gogh en Viviq vallen onder de Groep. Ze bieden onder meer jeugdzorg, geestelijke gezondheidszorg en forensische zorg.