Werknemers in de huisartsenzorg krijgen eerder meer loon

Om inflatie en stijgende energieprijzen aan te kunnen

Door Redactie 1 december 2022

De enorme inflatie en de sterk stijgende energiekosten raken veel Nederlanders in hun portemonnee. Dat geldt ook voor werknemers in de huisartsenzorg. De overheid neemt maatregelen, maar die hebben pas volgend jaar echt effect. Daarom is FNV, samen met de andere bonden, in gesprek gegaan met de werkgevers om te kijken of we vanuit de cao-tafel wat voor de medewerkers in de huisartsenzorg kunnen betekenen.

Intensieve gesprekken

Na een aantal intensieve en indringende gesprekken met de werkgevers zijn we gekomen tot een aanvullende loonsverhoging, bovenop de huidige afspraken. In de cao hadden we een loonsverhoging afgesproken van 2,6% per 1 mei 2023.

Meer loon en eerder dan eerder gepland

In plaats daarvan worden de lonen nu per 1 januari 2023 verhoogd met 4,35%. Hier zit die 2,6% in verwerkt. De afgesproken verhogingen van de eindejaarsuitkeringen blijven staan.

De loonsverhoging is dus hoger dan eerder is afgesproken en gaat ook eerder in. Over de totale looptijd van de cao is de loonsverhoging dan ook 9,18%.

Het hoogst haalbare

Uiteraard heeft FNV, samen met NVDA, NVVPO en CNV alles geprobeerd om het meest haalbare eruit te halen. Vanwege de enorme prijsstijgingen hadden we jullie graag wat meer willen geven dan deze loonsverhoging. Toch stemt het ons tevreden dat de werkgevers niet blind zijn voor de situatie op dit moment en dat zij bereid waren om de loonsverhoging naar voren te halen en te verhogen.

Historische loonaanpassing

Dit is een historische gebeurtenis. Nog niet eerder zijn de lonen tijdens de looptijd van deze cao aangepast en verhoogd. Natuurlijk zijn de huidige omstandigheden (zoals de oorlog in Oekraïne en de stijgende inflatie) ook zeer bijzonder dat deze stap logisch en terecht is.

Meer weten over wat de FNV doet om de scheefgroei aan te pakken? Ga dan naar de Nederland verdient beter pagina.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.