Nieuwe cao Huisartsenzorg lijkt dichtbij te komen

Door Redactie 3 november 2023

Zoals je weet, loopt de cao Huisartsenzorg op 31 december 2023 af. Alle cao-partijen hebben de ambitie uitgesproken om voordat de cao afloopt, een nieuwe cao af te spreken. Op deze manier ontstaat er niet een cao-loze periode en loopt jouw cao gewoon netjes door.

Verkennen tijdens eerste overleg

Op 20 september zijn we gestart met de onderhandelingen. Tijdens het eerste overleg zijn we vooral gaan verkennen welke onderwerpen van belang zijn de komende cao. Uit onze enquĂȘte onder de leden bleek dat een fatsoenlijke loonsverhoging en meer vrije tijd belangrijke speerpunten waren, naast nog een aantal andere onderwerpen.

De diepte in

Daar waar je eerst verkennend gaat kijken, ga je daarna de diepte in. Dit hebben we op 3 oktober gedaan tijdens het tweede overleg. Door de constructieve setting hebben we vrij snel op een aantal kleine punten overeenstemming weten te bereiken. We merkten echter wel dat de grote onderwerpen meer tijd kosten om tot overeenstemming te komen.

Dichter bij elkaar

Daarom hebben wij op 2 november een derde overleg gehad met de werkgevers. De constructieve houding van 3 oktober wilden we ook doorzetten naar het derde overleg. Dat lukte gelukkig ook. Daar waar we op sommige punten tijdens het tweede overleg nog te ver uit elkaar lagen, konden alle cao-partijen op meerdere punten tot overeenstemming komen. Waardoor een nieuwe cao dichtbij lijkt te komen.

Maar, we zijn er nog niet

Helaas hebben cao-partijen nog niet op alle punten overeenstemming weten te bereiken. Hierdoor is er dus nog geen sprake van een nieuwe cao Huisartsenzorg. Wel blijft de ambitie staan, van cao-partijen, dat er een cao-resultaat komt voor 31 december 2023. En ook van de FNV blijft de ambitie staan: een fatsoenlijke cao voor de hard werkende mensen binnen de huisartsenzorg.

Volgende overleg

Om beide ambities waar te maken, praten we op 17 november verder. Dan moet duidelijk worden of we het ook eens kunnen worden over de laatste paar onderwerpen, zodat we op tijd een nieuwe en fatsoenlijke cao hebben.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.