Nieuw akkoord cao Huisartsenzorg

Breng je stem uit!

Door Redactie 16 februari 2022

Op woensdag 9 februari 2022 heeft de FNV samen met de CNV, NvdA en NvvPO een onderhandelaarsakkoord bereikt voor de nieuwe cao Huisartsenzorg. De cao heeft een looptijd van twee jaar en eindigt dus op 1 januari 2024.

Huisarts

Compleet pakket aan verbeteringen

Cao-partijen hebben een cao proberen af te spreken die ambitieus en realistisch is in deze chaotische tijd. Daarom hebben partijen ook gekozen voor wat meer rust en willen partijen een wat langere cao afspreken. Naast een structurele loonsverhoging in 2022 en in 2023, hebben partijen ook andere afspraken gemaakt die passen bij een moderne cao voor alle medewerkers binnen de huisartsenzorg. Dit samen leidt tot een compleet pakket aan verbeteringen van arbeidsvoorwaarden.

Bekijk onderaan de pagina het hele onderhandelaarsakkoord of lees hieronder een opsomming.

Beloning

• Een loonsverhoging van 3 procent voor de schalen 1 tot en met 9 per 1 mei 2022.
  • Een loonsverhoging van 2 procent voor de schalen 10 en hoger per 1 mei 2022.

Daarnaast wordt de eindejaarsuitkering structureel verhoogd naar 7,5 procent. Dit is verhoging van één procentpunt.

• Een loonsverhoging van 2,6 procet per 1 mei 2023.

Daarnaast wordt de eindejaarsuitkering structureel verhoogd naar 8,33 procent. Dit betekent dat er vanaf 2023 een volledige eindejaarsuitkering is voor iedere medewerker binnen de huisartsenzorg.

Partijen hebben afgesproken dat de ANW-toeslag van 50 procent verhoogd wordt naar 60 procent voor de nachten in het weekend en de feestdagen zoals vastgelegd in artikel 4.10 lid c, punt 4 en 5, van de cao.

Scholing

Partijen hebben afgesproken dat de vergoeding voor de registratiekosten verhoogd worden naar 125 euro per vijf jaar. Dit geldt wel alleen voor de door cao-partijen erkende registers danwel diploma’s.

Ook is afgesproken om de scholingsparagraaf te verduidelijken omdat hier soms nog wat misverstanden in konden ontstaan.

Actualisering cao

Over diverse onderwerpen in de cao hebben partijen gemerkt dat een update nodig is. Zo wordt ook de tekst over meer/minderuren verduidelijkt, maar wordt ook gekeken of we diverse functies opnieuw kunnen waarderen; te beginnen met de Triagist. Dit heeft te maken met  taken en werkzaamheden die zijn veranderd in de afgelopen tijd waardoor de functie misschien opnieuw gewaardeerd worden.

Gezamenlijke maatschappelijke verantwoordelijkheid

Daarnaast hebben cao-partijen een aantal maatschappelijke ontwikkelingen gezien. Naast een continu proces over duurzame inzetbaarheid hebben partijen ook afgesproken om te gaan kijken hoe de sociale veiligheid verbeterd kan worden in deze cao-periode en daarna. Ook willen cao-partijen kijken hoe het ‘groene werken’ (milieubewust werken) ontwikkeld kan worden binnen de huisartsenzorg.

Breng je stem uit!

Het woord is dan ook nu aan jou om aan te geven wat je ervan vindt. Tot en met woensdag 2 maart 18:00 uur kun je stemmen via onderstaande button.

Stem hier

Vragen?

Heb je nog vragen over de inhoud van het akkoord of wil je eerst meer informatie? Neem dan gerust contact op met Mitchell Hoogenhout (088-3680772 (doorkiesnummer) | 06-55474577).