FNV koerst op stakingen in academische ziekenhuizen op 28 september

Eindbod NFU ondermaats

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 5 september 2021

Leden van vakbond FNV, werkzaam in de academisch medische centra (UMC), bereiden zich voor op een staking – een zogenaamde zondagsdienst – op dinsdag 28 september. Op het eerste gezicht vindt FNV Zorg & Welzijn het eindbod dat de NFU een paar uur voor het verstrijken van het ultimatum neerlegde, zeer teleurstellend.

De komende twee weken zijn er bijeenkomsten gepland in de zeven UMC’s. Afhankelijk van de reactie tijdens de bijeenkomsten beraadt de FNV zich of zij het eindbod zal voorleggen aan haar leden. In de tussentijd gaan de voorbereidingen voor de staking door.

Dat zou betekenen dat medewerkers op 28 september voor een dag het werk neerleggen en alle planbare zorg niet doorgaat. ‘Uiteraard staat de patiëntveiligheid voorop en wordt alle spoedzorg gegarandeerd’ zegt Elise Merlijn, bestuurder van de grootste zorgvakbond FNV Zorg & Welzijn. ‘Met dit eindbod, dat zich slechts op enkele beroepsgroepen focust, speelt de NFU medewerkers tegen elkaar uit. Terwijl iedereen juist schouder aan schouder staat en samen verantwoordelijk is voor optimale zorg. Voor de NFU blijkt de één wat meer van waarde dan de andere, terwijl iedereen zo enorm hard nodig is binnen de UMC’s en daar waardering voor dient te krijgen. Daarom gaan wij ervan uit dat collega’s solidair met elkaar zijn en zich niet door het slechte eindbod laten leiden.’

Eindbod teleurstellend

Volgens het eindbod gaan alleen verpleegkundigen en doktersassistenten er in salaris iets op vooruit. Daarnaast slaat de NFU het hele jaar 2021 helemaal over. Ze noemen het een tweejarige cao, maar feitelijk gaat het om drie jaar. De meeste werknemers krijgen er 1% structurele loonsverhoging bij en een eenmalige uitkering van 750 euro bruto in die drie jaar tijd. Merlijn: ‘Voor 2023 verwijst de NFU namelijk naar Den Haag voor extra geld voor betere arbeidsvoorwaarden en we weten allemaal dat sprookjes niet bestaan.’

De NFU heeft de afgelopen 10 maanden continu aangegeven geen geld te hebben voor betere arbeidsvoorwaarden. Afgelopen week bleek nog uit een onderzoek van adviesbureau EY dat de UMC’s financieel gezien het meest gezond zijn van alle zorginstellingen met een aa+ status en een solvabiliteit van meer dan 30%. ‘Waarom kan hier geen fatsoenlijke, structurele loonsverhoging voor al het personeel van af? Ze werken allemaal onder een immens hoge werkdruk en kunnen het werk niet zonder elkaar doen.

Eisen

Naast een structurele salarisverhoging van 3% per jaar, met een bodem van 75 euro per maand, eist FNV Zorg & Welzijn dat medewerkers een extra toeslag op hun loon ontvangen wanneer kort van tevoren een beroep wordt gedaan op extra inspanningen. Ook wil de FNV dat er concrete maatregelen komen om de werkdruk te verminderen, zodat niet nog meer medewerkers uitvallen of de sector verlaten. Het ziekteverzuim was nog nooit zo hoog en steeds meer medewerkers kiezen ervoor om elders te gaan werken. Met name jongeren die net starten in de zorg verlaten vaak binnen twee jaar al de sector vanwege de hoge werkdruk.

80.000 medewerkers
De afspraken die in de cao UMC worden vastgelegd, worden gemaakt voor de bijna 80.000 medewerkers die werken in het Amsterdam UMC, Erasmus MC, LUMC, Maastricht UMC+, Radboudumc, UMCG en UMC Utrecht.