18 juni landelijke actiedag kinderopvang tegen hoge werkdruk

portret Danielle van Essen
Door Danielle van Essen 16 juni 2021

Op vrijdag 18 juni trappen ongeveer 100 medewerkers uit de kinderopvang, peuterspeelzalen en de buitenschoolse opvang het actietraject af tegen de hoge werkdruk in de sector. Zij komen op hun vrije dag en vertegenwoordigen daar met borden en spandoeken ook hun collega’s die die dag hadden willen komen, maar de opvang voor kinderen draaiende moeten houden.

Afgelopen maandag verliep het ultimatum van de FNV aan werkgevers BMK en BK. Zij lieten weten niet akkoord te gaan met de eisen die de werknemers stellen voor een nieuwe cao Kinderopvang. De aanpak van de hoge werkdruk is voor de werknemers het belangrijkste struikelblok. Met concrete voorstellen als het aantal kinderen op de groep verlagen of het inzetten van groepshulpen, gingen de werkgevers niet akkoord. Vanaf volgende week vinden de eerste stakingen plaats in estafettevorm.

Debbie van Leiden, FNV-bestuurder Kinderopvang: ‘We betreuren het voor ouders dat we tot stakingen over moeten gaan, maar de situatie is voor veel werknemers onhoudbaar geworden. De werkdruk is zo hoog dat kinderopvangmedewerkers bij bosjes omvallen. Als dit nog langer zo doorgaat, worden de kinderen hier uiteindelijk zelf de dupe van, omdat dit uiteraard ook effect heeft op de kwaliteit van de opvang’.

Actiedag

Tijdens de actiedag worden naast een inhoudelijk podiumprogramma ook activiteiten voor kinderen georganiseerd. Daarnaast schrijven de medewerkers zich in voor de estafettestaking die vanaf 23 juni plaats kan gaan vinden. Ze maken dan bekend wanneer er bij hun organisatie gestaakt gaat worden en in welke vorm. Ook het standbeeld dat symbool staat voor de ‘onmisbare beroepen’ is aanwezig. Hiermee maakt de FNV een tournee door het land om steun te vragen voor de mensen die ons land draaiende houden tijdens de coronacrisis: zorgmedewerkers, schoonmakers, supermarktmedewerkers en natuurlijk de medewerkers uit de kinderopvang.

Programma

11.30 uur – Welkom door dagvoorzitter Jordy, pedagogisch medewerker en vlogger van ‘Bob en Jordy’ voor Facebook, youtube en de FNV website
11.35 uur – Terugkoppeling onderhandelingen cao Kinderopvang. Waar loopt het op vast en waarom gaan we nu staken? Door de onderhandelingsdelegatie namens de FNV, bestaande uit bestuurder Debbie van Leiden en twee leden
11.45 uur – Terugkoppeling SER-traject over de regeling kinderopvang door Kitty Jong, vice-voorzitter FNV
11.50 uur – Pedagogisch medewerkers aan het woord. Waarom voelen zij zich niet gewaardeerd en hoe uit de hoge werkdruk zich in de dagelijkse praktijk?
12.00 uur – Steunbetuiging van ouders
12.05 uur – Oproep tot vervolgacties en start inschrijving stakingen

Na afloop van de actiedag inventariseert FNV Zorg & Welzijn alle inschrijvingen. Op basis hiervan volgt een overzicht met de estafettestakingen. De FNV streeft ernaar om vrijdagmiddag bekend te kunnen maken wanneer en waar de eerste stakingen plaatsvinden.

Bekijk de flyer van de actiedag

Bekijk de flyer van cao Kinderopvang