Een menselijk lint van ziekenhuismedewerkers

Actie voor meer loon bij Amsterdam UMC

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 7 september 2020

Zo'n vijftig tot honderd verpleegkundigen, artsen en andere ziekenhuismedewerkers vormen dinsdag 8 september een menselijk lint bij het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam (AMC). Zij voeren actie voor structureel meer loon.

Ziekenhuismedewerkers Amsterdam UMC voeren actie voor meer loon

Samen met de FNV en andere vakbonden houdt het personeel om 12.00 uur de actiebijeenkomst 'Een lint(je) voor de zorg' bij de hoofdingang van het ziekenhuis. Zij eisen meer salaris, maar bijvoorbeeld ook het aanpakken van de hoge werkdruk en van agressie tegen zorgmedewerkers.

Ook werkdruk moet omlaag

Verpleegkundige Herman Gijsbers is actief voor de FNV en een van de initiatiefnemers. Hij zegt: ‘We hebben het vorige week al met vele duizenden medewerkers in zorg en welzijn laten weten tijdens verschillende acties: onze lonen moeten echt structureel omhoog en onze werkdruk moet omlaag.'

Hard nieuwe mensen nodig

'Daarmee laat de politiek dan eindelijk zien dat ze ons serieus nemen en ons echt waarderen. Meer loon is ook nodig om ons werk in de ziekenhuizen aantrekkelijker te maken. Steeds meer mensen lopen weg, terwijl we straks juist heel hard nieuwe mensen nodig hebben.'