Belangrijke stap gezet in het terugdringen van tijdschrijven in de jeugdzorg

Breng je stem uit over het bereikte akkoord

Door Redactie 23 april 2020

FNV heeft een nieuw akkoord bereikt over het stoppen met tijdschrijven in de jeugdzorg. Dit is een belangrijke stap in de strijd tegen, volgens veel jeugdzorgwerkers, een van de grootste ergernissen in het werk. Jij kunt als FNV-lid tot 7 mei laten weten wat je van dit akkoord vindt.

Breng je stem uit

Tijdschrijven grootste ergernis

Met de decentralisatie van de jeugdzorg deed ook een enorme administratie zijn intrede. Hierdoor kom jij steeds minder toe aan de kern van jouw werk, namelijk hulpverlenen. Op ons initiatief zijn daarom de zogeheten schrapsessies gehouden. Honderden jeugdzorgwerkers hebben in het hele land meegewerkt aan het in kaart brengen van de grootste administratieve ergernissen. Tijdschrijven stond met stip bovenaan.

Onderhandelaarsakkoord

Nu ligt er een onderhandelaarsakkoord (pdf) voor een 4-partijen convenant om te stoppen met tijdschrijven in de jeugdzorg. Het akkoord is van de FNV samen met Jeugdzorg Nederland, minister de Jonge van VWS en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Dit is een ultieme poging om tot overeenstemming te komen.

Overeenstemming door 'vermijdbaar'

Eerdere pogingen om tot een akkoord te komen verliepen stroever dan gehoopt, omdat de achterban van de VNG nog niet zo ver was. (Lees ook het bericht: Onderhandelingen Convenant Tijdschrijven jeugdzorg). Nu zijn we er toch uitgekomen. Het woord 'vermijdbaar' bleek de sleutel om tot overeenstemming te komen.

Vermijdbaar wil zeggen: De verplichting voor professionals om de dagelijkse werkzaamheden te registreren tot op minuutniveau. Én te verantwoorden op basis van honderden verschillende productcodes en trajecten met daarachter duizenden producten.

Nieuwe contracten

Het convenant wordt nu voorgelegd aan jou en de achterban van alle partijen. Als iedereen akkoord is, gaan de afspraken in bij nieuwe contracten. Hoe de verantwoording er dan uit komt te zien, zal al lerende moeten blijken. Gemeenten krijgen hierbij ondersteuning van VNG en VWS.

Je kunt nu stemmen

Omdat jij lid bent van FNV krijg jij het laatste woord. Stem nu over het onderhandelaarsakkoord. Je kunt je stem uitbrengen tot 7 mei 00.00 uur.

Breng je stem uit