Onderhandelingen Convenant Tijdschrijven jeugdzorg

Jij bent positief, VNG blijft achter

Door Redactie 3 april 2020

Tijdens de landelijke schrapweek Jeugd hebben we met andere bonden en werkgevers afgesproken dat we willen stoppen met tijdschrijven in de jeugdzorg. Later hebben we hier een akkoord over bereikt en hebben jij en je collega’s laten weten dat je het met dit akkoord eens bent. Maar helaas is de achterban van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) nog niet zo ver.

Vertraging door coronacrisis

Een van de redenen dat de achterban van de VNG nog niet zover is, is de coronacrisis. Deze vraagt veel van VNG, zoals de doorbetaling van contracten met jeugdzorginstellingen. Hiervoor hebben wij begrip. Maar het mag niet de reden zijn voor langdurige uitstel.

Niet alle regio’s positief

Een andere belangrijke reden dat er nog geen akkoord ligt, is dat de achterban van de VNG verdeeld is. Een enkele regio is positief, maar de meeste regio’s staan kritisch tot zeer kritisch tegen over afschaffen van tijdschrijven. Dus niet alle partijen gaan akkoord met het onderhandelaarsakkoord. Enige vertraging die we nu oplopen in deze afspraak is wat ons betreft te rechtvaardigen omdat de corona crisis veel werk vraagt van alle partijen. Langdurige uitstel of het uitblijven van resultaat is dat niet.

Reactie minister

Er wordt nu op zo kort mogelijke termijn een reactie van de minister op deze situatie gevraagd. Direct daarna gaan we opnieuw onderhandelen om tot een akkoord te komen.

Bekijk het onderhandelaarsakkoord.