Cao onderhandelingen kraamzorg gestart

Door Redactie 01 november 2019

De onderhandelingen voor de nieuwe cao kraamzorg zijn gestart. Het grootste probleem is het tarief dat volgend jaar door de overheid voor kraamzorg betaald wordt. Dat tarief gaat namelijk maar met 1,83% omhoog en dat is veel te weinig. Toch willen we wel vast onderhandelen voor een nieuwe cao. Want stilstand is nooit een goed idee.

Baby in bad met kraamzorger

Gekort door Den Haag

Samen met jou hebben we dit jaar al meerdere keren in Den Haag laten horen dat er wezenlijk iets moet veranderen in de kraamzorg om er voor te zorgen dat de sector niet leeg loopt. We hebben de ‘niet zo blije doos’ aangeboden bij minister Bruins en bij de Tweede Kamer. Ook werkgeversorganisatie BO (brancheorganisatie geboortezorg) zegt dat 1,83% veel te weinig is. Maar het is nu al duidelijk dat we pas vanaf 1 januari 2021 meer duidelijkheid kunnen verwachten.

Toch praten over een nieuwe cao

Ondanks deze problemen gaan we wel vast praten over een nieuwe cao. Jij en je collega’s geven namelijk duidelijk aan dat jullie een wezenlijke verbetering van de arbeidsvoorwaarden willen. Daarom hebben we de volgende eisen vastgesteld:

• Een cao voor 1 jaar.
  • 5% loonsverhoging.
  • De wachtdiensten: de onvoorspelbaarheid van het werk mag niet alleen maar bij de kraamverzorgende liggen. Wachtdiensten moeten ingeroosterd worden en mee gaan tellen als contracturen om de balans tussen werk en privĂ© te herstellen.
  • Studietijd volledig betaald, ook voor E-learning.
  • Reistijd = werktijd.
  • Verhoging van de eindejaarsuitkering.
  • Plus en min uren per kwartaal afrekenen met de mogelijkheid de plus uren te sparen om eerder met pensioen te kunnen.

We houden je op de hoogte van de ontwikkelingen. Volg ons ook op Facebook!

;