Niet-Zo-Blije-Doos voor minister Bruins van kraamzorgers

Meer dan 5.000 handtekeningen voor eerlijke beloning

Loes Visser
Door Loes Visser 18 maart 2019

Kraamverzorgenden hebben minister Bruins van Medische Zorg en Sport op 13 maart de Niet-Zo-Blije-Doos met meer dan 5.000 handtekeningen en steunbetuigingen aangeboden. Kraamverzorgenden hebben recht op een eerlijke beloning, maar krijgen dat volgens het huidige tariefsysteem niet.

Kraamzorg in de knel

Daarom eist FNV Zorg & Welzijn samen met de kraamverzorgenden eerlijke tarieven en vergoedingen voor werk-, wacht- en reistijden voor 9.000 medewerkers.

11 euro voor acht uur wachten

Baby’s komen niet volgens werkroosters, daarom staat ook het hele gezin van kraamverzorgenden in de wacht. Voor 8 uren wachten kan een kraamverzorgende slechts 57 minuten vergoed krijgen (11 euro). Leden van de Branche Adviesraad Kraamzorg van FNV Zorg en Welzijn stellen dat de medewerksters dagenlang op wacht kunnen staan. In die wachturen moet de kraamverzorgende wel binnen een kwartier op weg zijn naar een gezin. Zo komt hun eigen gezin vaak in de knel.

Grote onzekerheid

De balans tussen werk en privé is zoek en het werk brengt grote onzekerheid met zich mee. De uitstroom uit de sector is hoog. ‘Wij weten nooit waar we aan toe zijn en hoe onze werkdagen er uit komen te zien’, zegt een van de leden van de adviesraad. ‘Het is 2019 en bijna alle vrouwen werken, maar ik krijg veel uren niet eens betaald. Van dit salaris kun je niet leven. Collega’s met kleine kinderen kunnen het werk helemaal niet volhouden, want van elf euro betaalt niemand acht uren kinderopvang.’

Kraamverzorgenden in de knel

Uiteindelijk kan alleen de politiek zorgen voor eerlijke vergoedingen voor wachttijden, reizen, scholing en administratie. Bestuurder Zorg & Welzijn van FNV Feli Escarabajal: 'Baby’s blijven altijd onvoorspelbaar, dus kraamverzorgenden zitten in de knel. Zij hoeven daar niet in hun eentje voor op te draaien, dit risico horen we met zijn allen te dragen.'