Actie ziekenhuizen 20 november

Puntjes op de i

Door Redactie 12 november 2019

Op woensdag 20 november is het zover: de landelijke actiedag waarbij ziekenhuizen zondagsdiensten draaien. We hadden nog de hoop dat het niet door zou gaan doordat Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) eindelijk naar jou en je tienduizenden collega’s zou luisteren. Maar helaas: de actie is onvermijdelijk.

Voorbereiding actie

Elke actie moet zorgvuldig voorbereid worden en aan allerlei juridische eisen voldoen. Het is belangrijk dat vertegenwoordigers van comités en de bonden en de raad van bestuur de opgestelde draaiboeken daarom snel bespreken. Daarna is bekend welke afdelingen hun deuren sluiten en welke afspraken verzet moeten worden.

Spoedeisende hulp gaat altijd door

Uiteraard mag de patiëntveiligheid tijdens de actiedag nooit in het geding komen. De spoedeisende zorg gaat dus altijd door. Daarom moet je ook gewoon naar je werk komen als je bent ingeroosterd. Op de actiedag kun je dan meedoen aan een actie, maar ook achterstallige werkzaamheden waar je normaal niet aan toekomt doen.

Liever geen actie

Niemand vindt actievoeren leuk. Maar soms is het gewoon nodig. Wij hopen dan ook dat er het 20 november zo snel mogelijk lukt het cao-conflict te beëindigen. Het is nu aan de NVZ om tot een goede cao te komen voor jou en je collega’s.

Bekijk ook de veelgestelde vragen over de acties in de ziekenhuizen.