Actualiteitencollege over de wet BIG II

Kom ook! Maandag 30 september, Utrecht

Door Redactie 30 augustus 2019

De afgelopen weken en maanden is er tot aan de landelijke pers heftig gediscussieerd over het wetsvoorstel ‘ BIG II’. De wet is inmiddels ‘on hold’ gezet. Maar wat vind jij eigenlijk van deze nieuwe wet? En op welke manier is FNV Zorg & Welzijn bij de wet betrokken? Vragen genoeg om over mee te praten. Kom daarom naar ons college ‘De Wet BIG II, wat vinden wij daarvan?'.

Geïnteresseerden tijdens een college

Gevolgen wetsvoorstel tot dusver

De wet BIG II heeft inmiddels een storm van protesten los gemaakt en tot vele boze reacties geleid. Ook in de landelijke pers en op televisie – bijvoorbeeld in ‘Jinek’ van 21 augustus – hebben er veel aandacht aan besteed. Al deze belangstelling heeft er al toe geleid dat de Beroepsvereniging Verzorgenden Verpleegkundigen (V&VN) zijn medewerking heeft opgeschort, hun bestuur is afgetreden en de minister de wet ‘on hold’ heeft gezet. Oud SER voorzitter Rinnooy Kan moet nu eerst als ‘verkenner’ aan de slag.

Onderwerpen van de avond

Tijdens het college gaan we in op de volgende onderwerpen:

• Wat staat er in deze wet?
  • Is het logisch en gewenst om deze ontwikkeling in een wet te regelen?
  • Wie krijgen er met deze nieuwe wet te maken (alleen ziekenhuis-verpleegkundigen of ook mensen in andere delen van de gezondheidszorg, zoals GHZ, GGZ, VVT, Thuiszorg)?
  • Wat zijn de bezwaren tegen deze wet?
  • Zijn die bezwaren te ondervangen met een (goede) overgangsregeling of moet er iets anders gebeuren?
  • Wat zou de boodschap van FNV Zorg & Welzijn de komende tijd moeten zijn?

Indeling avond

Gedurende de avond zijn er 2 sprekers: Marco Bosboom en Elise Merlijn. Daarnaast is er ruimte voor een forum en debat.

• Marco Borsboom: beleidsmedewerker FNV Zorg & Welzijn, geeft een presentatie over de voorgeschiedenis, de inhoud en de knelpunten van de wet;
  • Forum en debat met enkele werknemers uit de Zorg en de zaal over de bezwaren op de werkvloer, mogelijkheden die de wet misschien ook biedt en over de vraag wie er nu eigenlijk het meest getroffen worden;
  • Elise Merlijn, bestuurder FNV Zorg & Welzijn in met name de ziekenhuiswereld, kijkt naar de toekomst en naar wat de FNV de komende tijd te doen staat.

Aanmelden en details college

Dus kom ook!
Maandag 30 september 2019, van 19.00-21.30 uur
(Eeventueel vanaf 18.00 uur inloop met eenvoudige maaltijd)
Centraal Vakbondshuis, Utrecht.

Je kunt je aanmelden voor het college door een mail te sturen naar CVHzorgenwelzijn. Geef daarin meteen door of je al dan niet vanaf 18.00 uur in het Centraal Vakbondshuis mee wilt eten.

Meld je aan!

Of lees meer achtergronden