Nieuw overleg over BIG II en overgangsregeling

Storm van kritiek vanuit verpleegkundigen

Door Redactie 16 augustus 2019

In de nieuwe wet BIG II worden nieuwe kwalificaties vastgesteld voor het beroep van verpleegkundigen. Om die kwalificaties te halen is ook een overgangsregeling bedacht. Maar zowel die nieuwe kwalificaties als de overgangsregeling stuiten op veel verzet van jullie. Daarom wil minister Bruins van Medische Zorg in september met onder anderen FNV Zorg & Welzijn overleggen hoe dit beter kan.

Geen steun voor BIG II

Nadat de wet BIG II en de bijbehorende overgangsregeling bekend werden, zijn er vanuit jou en je collega’s heel erg veel kritische vragen gekomen. Jullie geven duidelijk aan dat jullie waardering missen voor alle werkervaring die jullie al hebben. Want wat als je niet voldoende ruimte krijgt om te werken als regieverpleegkundige? Jij hebt niet om deze regeling gevraagd en het lost ook geen problemen op. Sterker nog: het veroorzaakt problemen. En het is al zo moeilijk om het vak verpleegkundige aantrekkelijk te houden.

Minister luistert naar kritiek

Niet alleen jij als FNV-lid gaf aan dat dit niet goed ging. Ook werkgevers en de beroepsvereniging Verpleegkundigen en Verzorgenden Nederland (V&VN) waren niet tevreden. De minister heeft daarop voorgesteld dat wij samen met de andere vakbonden, werkgevers en V&VN in september overleggen hoe we nu verder moeten.

Onze aandachtspunten

Er zijn een aantal dingen die wij echt belangrijk vinden om mee te nemen in het overleg. Dit zijn:

1. De arbeidsvoorwaarden van ongeveer 180.000 verpleegkundigen veranderen niet door dit wetsvoorstel.
  2. De verantwoordelijkheden die verpleegkundigen nu al jaren hebben veranderen niet.
  3. De werkdruk voor verpleegkundigen wordt niet nog hoger. Dit is een risico doordat collega’s die die gedemotiveerd zijn geraakt door de discussies over dit wetsvoorstel ergens buiten de zorg een baan vinden.

Hoe zat het ook alweer met BIG II?