Cao-overleg ziekenhuizen is vastgelopen

Wat gaan we eraan doen?

Door Redactie 12 juni 2019

Het overleg over een nieuwe cao Ziekenhuizen is vastgelopen. Overal in het land zijn acties in de ziekenhuizen in voorbereiding. Voor de zomer starten we met zondagsdiensten in een paar ziekenhuizen. Een goede cao is van groot belang zodat het aantrekkelijk blijft om in het ziekenhuis te werken. Niet voor niets luidt de campagneslogan ‘Goede cao = goede zorg’. Wat gaat er gebeuren de komende weken?

Goede cao in ziekenhuizen is nodig

Eindbod NVZ is niet voldoende

Het eindbod van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) voor de nieuwe cao is echt niet genoeg. Het werken in een ziekenhuis wordt er niet aantrekkelijker op. Dit bod gaat er niet voor zorgen dat je collega’s blijven werken en dat er nieuwe collega’s bij komen. Er is te weinig personeel en jij en je collega’s staan daardoor onder hoge werkdruk. Juist daarom is het belangrijk dat je werkgever ervoor zorgt dat je blijft en dat hij nieuwe collega’s aanneemt.

Werkgevers: pak de werkdruk aan!

Wij willen dat de werkgevers de werkdruk aanpakken. Het lijkt wel of het normaal is dat je altijd maar beschikbaar moet zijn. De gevolgen daarvan zijn niet goed voor jou. Het verstoort de balans tussen werk en privé. En zorgt ervoor dat je niet op een goede en gezonde manier je pensioen haalt.

Hoe kunnen ervoor zorgen dat de werkdruk minder wordt?

• Minder administratie.
  • Minder overwerken en extra diensten.
  • Meer hersteltijd na bereikbaarheidsdiensten en nachtdiensten.
  • Zorgen voor een goed generatiebeleid. Hierin maak je afspraken dat ouderen minder uren werken en jongeren juist meer uren. Ouderen kunnen dan gezond hun pensioen halen en voor jongeren levert dit extra banen op. Lees meer over het generatiebeleid.

Over het actietraject

Jij en je collega’s hebben het duidelijk laten horen: zo kan het niet langer. Er zijn nu acties nodig om een goede cao te krijgen. In het hele land gaan we actievoeren. Voor de zomer starten wij met zondagsdiensten in een paar ziekenhuizen. Daarmee laten we zien dat we een goede cao serieus nemen. In de zomerperiode zullen wij vooral op een leuke manier actievoeren. Eind augustus gaan we over tot hardere acties. Er worden gezamenlijke actiecomités gevormd en we houden bijeenkomsten om je op de hoogte houden.

Sta achter de acties

Actievoeren doen je samen. Denk en doe mee met de lokale actiecomités. Laat zien dat een goede cao hard nodig is. Onze actiecomités werken nauw samen met juristen, omdat acties aan allerlei juridische moeten voldoen. Ga dus niet op eigen houtje een actie beginnen.