Stemmingsuitslag eindbod cao MN Services

Meerderheid is tegen

Door Redactie 18 januari 2024

De stemuitslag is bekend. 62,3% van de FNV-leden die een stem heeft uitgebracht geeft aan tegen het eindbod te stemmen. Dit betekent dat de FNV de cao niet gaat tekenen. Er komt alleen een cao met De Unie tot stand.

Stemmingsuitslag eindbod cao MN Services

Bij het stemmen hebben de FNV-leden ook de mogelijkheid gehad om een toelichting te geven. Daaruit ontstaat het volgende beeld:

• De inflatie is hoog en de loonsverhoging te laag, dit betekent koopkrachtverlies en getuigt van weinig waardering naar de werknemers toe.
  • Er is grote ontevredenheid over de opstelling van MN tijdens de onderhandelingen waarbij er al snel is overgaan tot een eindbod.
  • Het sentiment ‘De Unie tekent de cao toch wel’ horen we meermaals terug. Zowel onder voor- als tegenstemmers.
  • De stemuitslag van de FNV wordt vandaag bekendgemaakt aan MN.

Wat ligt er op tafel?

De nieuwe cao MN loopt van 1 januari 2024 t/m 31 december 2024. De volledige tekst van het nieuwe eindbod kun je hier teruglezen. Een uitgebreide analyse van het eindbod zonder de 0,5% extra en hoe dat zich verhoudt tot de inzet van de FNV kun je hier teruglezen.

Hoe gaan we verder?

Met de totstandkoming van deze cao worden jullie wederom geconfronteerd met een koopkrachtverlies. Dat is pijnlijk en we begrijpen dat hier teleurstelling over is. De werkgever en De Unie leggen teveel gewicht in de schaal. Dat kan anders en daar hebben we zelf invloed op. Er is nog veel potentie om te groeien; óók als we rekening houden met MN’ers die geen lid willen worden of al op zoek zijn naar een nieuwe baan.

Een goed resultaat aan tafel valt of staat met de betrokkenheid van de werknemers. De FNV is een vereniging van werknemers en draait op de inzet van vrijwilligers. We willen doorgaan met het versterken van onze positie maar dat gaat niet vanzelf. Daar hebben we meer actieve FNV-leden voor nodig. Heb je interesse, stuur dan een mailtje naar geeta.heera@fnv.nl. En ben je nog geen lid, sluit je nu aan bij de FNV.

Harmonisering en MN25

Een deel van de MN’ers stapt dit jaar over naar PGGM. De gesprekken over de harmonisering van jouw arbeidsvoorwaarden zijn bepalend voor wat er met jouw arbeidsvoorwaarden gaat gebeuren. Voor de FNV is het belangrijk dat niemand erop achteruit gaat. Zodra meer bekend is over de tijdslijn komen we bij jou terug. Dit jaar zal ook duidelijk worden hoe het nieuwe MN25 eruit zal komen te zien en wat dat betekent voor het werk en de medewerkers. Onze inzet bepalen we samen met jou. Ook hier komen we t.z.t. op terug.