Cao-onderhandelingen MN Services geklapt

Werkgever legt eindbod neer

Door Redactie 15 december 2023

Op 5 december heeft jouw werkgever een eindbod neergelegd. MN zegt hiermee: dit is wat wij te bieden hebben, verder willen wij niet gaan. Dit betekent dat wij uitonderhandeld zijn. Dit eindbod betekent koopkrachtverlies voor jou.

Wat wil de FNV en wat biedt MN?

Wat wil FNV? Wat biedt MN?
10% loonsverhoging 3,5% + 110 euro bruto p/m  X
APC* (lonen stijgen mee met inflatie) Geen APC X
Minimumuurloon naar 16 euro bruto Geen 16 euro X

*Automatische prijscompensatie

Eindbod toegelicht

De FNV heeft kort na de onderhandelingen een bijeenkomst georganiseerd waarin het eindbod is toegelicht. Een overgrote meerderheid van de collega’s geeft aan niet tevreden te zijn met dit eindbod.

Toelichting eindbod MN (pdf)

Koopkrachtverlies

De structurele loonsverhoging die MN biedt is te laag en betekent koopkrachtverlies.

• Je loon wordt minder waard: je kunt er minder van kopen.
  • Iedereen wordt armer maar de gevolgen worden verschillend gedragen. Onderzoek toont aan dat de lage- en middeninkomens het zwaarst worden getroffen. In de FNV-enquĂȘte onder MN’ers geeft 45% aan niet meer te kunnen sparen. Sommige collega’s komen maandelijks zelfs geld tekort.
  • De loonontwikkeling bij MN loopt al jaren achter op de inflatie (zie plaatje MN-loonontwikkeling vs inflatie historisch).
  • De FNV wil automatische prijscompensatie (APC) voor jou afspreken. Met een APC in de cao stijgt jouw loon in de toekomst automatisch mee met de prijsstijgingen. De onderhandelingen kunnen dan voortaan gaan waar het echt om draait: koopkrachtverbetering!

Menselijke maat mist

Jij en je collega’s werken hard om de uitdagingen waar MN voor staat in goede banen te leiden. Toch zien we de waardering hiervoor niet terug in de cao-loonsverhogingen. We missen de menselijke maat.

Vind jij ook dat jij en je collega’s beter verdienen? Samen kunnen we er wat aan doen!

Je hebt als werknemer het recht om je te verenigen in een vakbond. Als groep sta je sterker. Wanneer je er met praten niet uitkomt, zoals nu het geval is, heb je ook het recht om samen met je collega’s druk uit te oefenen op de werkgever om een beter resultaat af te dwingen. Deze mogelijkheid is vastgelegd in het internationale en Europese recht. Veel werkenden in Nederland zijn je voorgegaan. Niet voor niets ligt de gemiddelde structurele loonsverhoging voor cao’s in Nederland nu op 7,2%.

Jij bent aan zet!

Een beter loonbod komt er niet vanzelf. Dit is het moment om je aan te sluiten bij de FNV en wat te doen. We zijn benieuwd of jij en je collega’s zich hiervoor willen inzetten en zo ja, waar jullie dan toe bereidheid zijn. Wat je ook kiest, laat het ons weten!

Laat ons weten wat jij wilt doen

Word lid van de FNV

Hoe groter de groep hoe sterker we staan, niet alleen voor nu maar ook later. Van MN25 of de overstap naar PGGM, met een lidmaatschap van de FNV krijg jij invloed op jouw arbeidsvoorwaarden en werkzekerheid.

Eerste 200 leden gratis lid

Wist je dat… MN voor de eerste 200 leden per vakbond het lidmaatschap achteraf vergoed? De contributie kun je aan het einde van elk jaar bij MN declareren. Het lidmaatschap kost je dus uiteindelijk niets.

Word nu lid

Maak je collega lid

Ben je al lid van de FNV? Nodig dan je collega’s uit om ook FNV-lid te worden. Want samen staan we sterker! Als dank ontvang jij dan 10 euro van ons.

Maak je collega lid

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.