Vakbonden en werkgevers Zuivelindustrie nog mijlenver uit elkaar

Update tweede onderhandelingsronde

Door Redactie 5 april 2024

Op 27 maart onderhandelden we voor de tweede keer over de nieuwe cao Zuivel. Zowel de werkgevers als de vakbonden hebben hun standpunten gedeeld. De werkgevers informeerden ons opnieuw over de uitdagingen binnen de zuivelsector. Volgens hen zijn deze complex en vereisen ze een zorgvuldige aanpak. Wij hebben benadrukt dat de kwaliteit van de banen en de juiste waardering voor het harde werk onze absolute prioriteit heeft.

Update tweede onderhandelingsronde Zuivelindustrie

Wat willen de werkgevers?

De Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) heeft voorgesteld om de lonen vanaf 1 april 2024 met 2% te laten stijgen, met een looptijd van 1 jaar. Zij stellen dat de lonen vanaf 1 januari 2024 al met 2,65% gestegen zijn, samen met nog eens 1% vanuit de opheffing van het DI-budget. Dit betekent, volgens de NZO, dat het totale loonbod vanuit de NZO een salarisstijging in 2024 van 5,65% inhoudt.

Werkgevers vinden dat inflatie niet hun probleem is, maar van de werknemers en de overheid. De NZO wil verder niet praten over andere dingen die de vakbonden belangrijk vinden. Ze bieden alleen meer loon aan.

Sigaar uit eigen doos

Tijdens de onderhandelingen voor de nieuwe cao Zuivel waren we verbaasd over het standpunt van de werkgevers. De prijzen zijn de afgelopen twee jaar met maar liefst 13,8% gestegen. De werkgevers hebben deze prijsstijgingen maar voor een deel gecompenseerd, namelijk met 10,65% (8% op 1 januari 2023 en 2,65% op 1 januari 2024). Dit resultaat is alleen bereikt na acties van onze kant.

Wij zijn in de afgelopen cao-periode flexibel geweest door de werkgevers de kans te geven de compensatie voor de prijsstijgingen in delen te betalen. Maar tot nu toe hebben ze de volledige prijsstijgingen nog niet gecompenseerd. Het is zorgwekkend dat de werkgevers beweren dat de loonsverhoging van 1 januari 2024 gezien kan worden als een extra verhoging voor 2024. Dit voelt als een sigaar uit eigen doos, waarbij de lasten van de prijsstijgingen bij de werknemers worden neergelegd.

Afwijzing NZO

Het is spijtig te moeten melden dat ook alle andere voorstellen van de vakbonden door de NZO zijn afgewezen of uitgesteld. Dit teleurstellende nieuws laat de moeilijkheden zien waar we voor staan om een eerlijke overeenkomst te bereiken die recht doet aan jullie belangen.

Hoe nu verder?

Op 17 april gaan we de derde ronde van de cao-onderhandelingen in. Er is nog veel werk te doen om een cao te krijgen die eerlijk is en goed voor alle werknemers in de zuivelsector. We blijven ons inzetten voor een cao die jullie harde werk en inzet eerlijk beloont en waardeert. We houden onze leden via mail op de hoogte. Heb je nog geen mail van ons ontvangen? Controleer dan in Mijn FNV of jouw gegevens en e-mailvoorkeuren goed staan.

Samen voor een goede cao

Een goede cao krijg je niet cadeau. Wij hebben jouw steun nodig om een cao-akkoord te bereiken dat aansluit bij jullie wensen. Hoe meer leden zich actief inzetten, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgever. Het is belangrijk dat meer mensen in de Zuivelindustrie worden. Alleen op die manier versterken we onze positie in de onderhandelingen.

Word nu lid

Ben je al lid? Nodig dan je collega uit om lid te worden en verdien zelf een tientje!

Contact

Heb je vragen of opmerkingen over het cao-traject Zuivelindustrie? Stuur dan een mail naar Edwin Martirosian, bestuurder FNV Voedingsindustrie