Op naar nieuwe pensioenregeling Slagersbedrijf

Keuzes vastleggen in een transitieplan

Door Redactie 8 november 2023

Pensioenfondsen hebben tot 1 januari 2028 de tijd om aan de nieuwe Wet Toekomst Pensioenen te voldoen. De afspraken voor de nieuwe pensioenregeling komen eerst in een ‘transitieplan’. Deelnemers aan het pensioenfonds mogen hun mening geven voordat het transitieplan wordt ingevoerd. FNV en CNV laten hun leden in 2024 stemmen over het transitieplan.

pen en papier pensioenregeling slagersbedrijf

Wie beslist over de nieuwe pensioenregeling?

De pensioenregeling is onderdeel van de collectieve arbeidsovereenkomst (cao) tussen werkgevers en vakbonden. Omdat er een nieuw pensioencontract moet worden opgesteld, moeten de leden van vakbonden en werkgeversorganisaties hiermee instemmen. Leden stemmen niet over de ‘hoogte’ van het pensioen, maar over de aanpassing van het pensioen aan nieuwe regels en de keuzes die daarbij horen.

Hoe stemmen?

Als het transitieplan voor de slagersbranche klaar is, krijg je als werkend lid van de FNV en CNV Vakmensen per e-mail een stemformulier. Heb je geen e-mailadres, dan krijg je een stemformulier per post.
Controleer dus meteen of je gegevens in MijnFNV goed staan.

Veel voorbereiding

Vakbonden, werkgevers en het pensioenfonds voor het Slagersbedrijf hebben al veel overlegd hoe het pensioenfonds kan voldoen aan de nieuwe wetgeving. We willen graag voor 1 januari 2026 overstappen naar de nieuwe pensioenregeling. Daarvoor moeten halverwege 2024 alle relevante stukken klaar zijn. Zodat ze op tijd naar deelnemers en toetsende instanties (DNB en AFM) kunnen.

Waarover moeten we beslissen?

Om te voldoen aan de nieuwe wettelijke eisen voor het pensioen in de Slagersbranche, moeten we belangrijke inhoudelijke keuzes maken en vastleggen in een ‘transitieplan’.
Bijvoorbeeld:

• moeten we kiezen voor een solidaire of flexibele regeling? Solidair legt meer nadruk op het samen beleggen en risico’s delen. Flexibel biedt meer ruimte voor individuele keuzes bij beleggingen van de ingebrachte premies. Het behoud van solidariteit, zoals in het huidige pensioen, staat voorop.
  • inclusie van nabestaandenpensioen?
  • het ‘invaren’ van de oude pensioenregeling, en de eerlijke verdeling van voordelen en nadelen. Willen we risico nemen of risico dempen? En vanaf welke leeftijd?

Al deze keuzes zetten we samen in een transitieplan. Voor FNV en CNV Vakmensen staan keuzes met solidariteit, lage uitvoeringskosten en eerlijke verdeling centraal.

En als je al gepensioneerd bent?

Verenigingen van gepensioneerden en verenigingen van voormalige deelnemers van pensioenfondsen hebben een wettelijk hoorrecht. Zij kunnen aan sociale partners doorgeven hoe het voorstel van de huidige pensioenen moet worden omgezet naar de nieuwe regels.
Bij zowel de sociale partners als bij het pensioenfonds voor de slagersbranche zijn geen verenigingen van gepensioneerden bekend. Daarom plaatste het pensioenfonds afgelopen zomer deze oproep op haar website.

Meer weten?

Wil je meer weten over de nieuwe pensioenregeling? Lees dan:

Alles over de nieuwe pensioenregels (nieuwsbericht Rijksoverheid)

Alles over pensioen in heldere taal: Pensioenduidelijkheid

Alles over FNV en het nieuwe pensioen