Bunge Loders Croklaan zet vooral in op versoberingen van de cao

portret Niels Suijker
Door Niels Suijker 14 april 2021

Het tweede cao-overleg op 12 april is voor FNV teleurstellend verlopen. BLC wijst verreweg de meeste voorstellen van FNV af. Verder zet BLC in op verslechteringen van huidige regelingen. En een loonbod ligt er ook nog niet. FNV kan niet onderhandelen over deze inzet van BLC zonder eerst de leden te raadplegen. Daarom organiseert FNV op 12 mei twee online-bijeenkomsten om met leden te bespreken hoe het cao-overleg het beste vervolgd kan worden.

Wat BLC allemaal níet wil…. en één voorstel dat wel bespreekbaar is

BLC heeft in het overleg gereageerd op de voorstellen van FNV en CNV. Kortgezegd wil BLC géén afspraken maken over een individueel opleidingsbudget; over een vaste uitkering i.p.v. de RAB; over het laten vervallen van opkomstdagen; over een thuiswerkvergoeding; over het aanvullen van het loon tot 100% bij geboorteverlof; of over extra rouwverlof als je kind overlijdt. BLC is wél bereid om de praten over een RVU-afspraak (drie jaar stoppen voor de AOW-leeftijd voor de ploegendienst). Echter, BLC koppelt dat uitdrukkelijk aan haar eigen voorstel om tot één ouderenregeling te komen.

BLC wil de ‘artikel 14-uren’ laten vervallen

In de vorige cao hebben we een pilot generatiepact afgesproken (66,7% werken, 83,3% loon, 100% pensioenopbouw). Nog maar weinig medewerkers maken hier gebruik van. De zogenaamde art. 14-uren (extra vrije uren voor 60-plussers) zijn veel populairder. BLC wil art. 14 nu afschaffen en alléén het generatiepact behouden. FNV vindt het generatiepact op zich een goede regeling. Echter, niet iedereen kan of wil ervoor kiezen om permanent 17% loon in te leveren. Art. 14 biedt werknemers veel meer flexibiliteit. FNV vraagt zich daarom ernstig af of leden het bespreekbaar vinden om art. 14 te schrappen?

Geen loonbod en nog meer verslechteringen

FNV vraagt 5%, BLC wil net als in het eerste cao-overleg nog geen loonbod doen. BLC zegt dat alles geld kost en lijkt aan te sturen op een beperkte loonstijging. Andere voorstellen van BLC zijn het invoeren van een pensioenpremie voor nieuwe medewerkers; het stopzetten van de vergoeding ziektekostenverzekering van € 20,- netto; en het schrappen van extra vergoedingen bij uitdiensttreding na ziekte. Allemaal minnen.

BLC wil de loonschalen met 10% verlagen!?

In de cao BLC staan nog jeugdlonen voor 21-en 22-jarigen (resp. 90% en 95% van het vakvolwassen loon). Van de wet mag dat niet meer, want jeugdlonen gelden sinds 1 juli 2019 t/m 20 jaar i.p.v. t/m 22 jaar. FNV heeft voorgesteld het loongebouw hierop aan te passen en 21-en 22-jarigen beter te belonen. Tot onze verbijstering stelt BLC daarop voor om het loongebouw voor iederéén met 10% te verlágen. Voorbeeld: als vakvolwassen medewerker in schaal E heb je nu recht op minimaal € 2655,- per maand. BLC wil dat verlagen naar € 2390,- (het bedrag waar een 21-jarige nu recht op heeft). Wat FNV betreft een onbegrijpelijk  voorstel van BLC, dat geheel tegen de geest van de wet ingaat. De wetgever wil jongeren beter belonen, BLC wil iedereen juist minder belonen!

Ledenbijeenkomsten (via MS teams) op 12 mei

De inzet van BLC maakt het bijzonder lastig om tot een goed cao-resultaat te komen. FNV wil daarom eerst de leden raadplegen en de vraag stellen hoe hiermee om te gaan. Dat doen we in twee ledenbijeenkomsten (via MS teams) die we samen met CNV organiseren. Die vinden plaats op woensdag 12 mei van 10:00 tot 11:30 en van 16:00 tot 17:30. FNV hoopt op ruime deelname. Het cao-overleg met BLC wordt op 26 mei vervolgd.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.