Cao-overleg met Bunge Loders Croklaan 2021 van start

portret Niels Suijker
Door Niels Suijker 5 april 2021

FNV heeft op 31 maart jl. een eerste cao-overleg gehad met BLC over een nieuwe cao. In dit overleg heeft FNV de voorstellen gepresenteerd die eerder zijn vastgesteld door de leden. BLC heeft een businessupdate gegeven, die nogal somber van toon was. Verder heeft BLC in grote lijnen aangegeven wat de inzet van de werkgever wordt voor de nieuwe cao.

Speerpunt FNV: eerder stoppen met werken

Een belangrijk onderwerp voor FNV in dit cao-overleg is eerder stoppen met werken. In het landelijke pensioenakkoord FNV is afgesproken dat drie jaar voor de AOW-leeftijd stoppen voor zware beroepen mogelijk wordt. Deze Regeling voor Vervroegd Uittreden (RVU) is ingegaan per 2021. Als we hier in de cao afspraken over kunnen maken, dan BLC betaalt € 22.164,- per jaar dat de werknemer (vrijwillig) eerder uittreedt. FNV vroeg in het overleg aan BLC om in het volgende overleg inzicht te geven in het aantal potentiële deelnemers, zodat we op basis daarvan de haalbaarheid van de RVU kunnen bespreken.

Loonsverhoging en overige inzet

FNV heeft een loonvraag van 5% op jaarbasis. Andere punten waar FNV zich in dit cao-overleg hard voor wil maken zijn onder meer een vaste uitkering i.p.v. de RAB; het vervallen van de opkomstdagen; een individueel scholingsbudget; en een thuiswerkvergoeding. De volledige inzet van FNV vind je HIER.

Hoe staat BLC ervoor?

BLC heeft in de businessupdate stilgestaan bij de huidige prestaties. Volgens de werkgever is er in 2020 een aanzienlijk verlies geleden. Een flink deel daarvan bleek te bestaan uit eenmalige posten. BLC heeft verder benoemd dat de locatie in Wormerveer ‘de duurste BLC-vestiging ter wereld’ is. Jullie werkgever deed een beroep op vakbonden ‘om BLC te helpen’ in dit cao-traject. Hóe vakbonden dat zouden moeten doen, werd door de werkgever niet heel duidelijk gemaakt. Wel werd voor ons duidelijk dat BLC de verwachtingen van leden en werknemers op een goede cao-loonsverhoging flink wil temperen.

Welke voorstellen brengt BLC in?

BLC had voor dit overleg geen concrete voorstellenbrief voorbereid. Na wat aandringen van FNV heeft BLC toch de punten benoemd waar het bedrijf afspraken over wil maken. BLC heeft gezegd dat het graag naar één ouderenregeling toe wil, i.p.v. diverse regelingen in de cao zoals nu. BLC wil verder een pensioenpremie invoeren voor nieuwe medewerkers, en de cao op een aantal punten ‘actualiseren’.

Volgende overleg

Afgesproken is dat BLC vóór het volgende cao-overleg alsnog een concrete voorstellenbrief overlegt. Dan kunnen vakbonden daar direct op reageren en wordt het cao-overleg niet nodeloos vertraagd.  Het volgend cao-overleg is gepland voor 12 april. FNV gaat ervan uit dat de werkgever dan inhoudelijk reageert op de voorstellen die FNV en CNV hebben gedaan. FNV hoort graag hoe leden aankijken tegen de businessupdate van BLC én de inzet van werkgever.