Kleine stapjes gezet bij cao Bunge Loders Croklaan, maar gat blijft groot

portret Niels Suijker
Door Niels Suijker 27 mei 2021

Vakbonden en BLC hadden op 26 mei voor de derde maal cao-overleg. FNV en CNV hebben na de ledenbijeenkomsten helder gemaakt dat er betere voorstellen op tafel moesten komen. BLC heeft daar deels gehoor aan gegeven, maar het gat blijft groot. Op 8 juni a.s. praten partijen verder.

Stappen gezet op jeugdloon en pensioenpremie

In het overleg hebben we op een paar punten concrete vooruitgang geboekt. Zo zijn we het eens geworden over het schrappen van de jeugdlonen voor 21-en 22-jarigen, nu deze van de wet niet meer mogen. Zij krijgen in de nieuwe cao 100% van het vakvolwassenloon (i.p.v. 90% of 95%). Daarnaast krijgen 20-jarigen 90% i.p.v. 85%. Daarmee is het eerdere tegenvoorstel van BLC om alle aanvangssalarissen met 10% te verlagen gelukkig van tafel. Ook positief is dat BLC het voorstel om een pensioenpremie voor nieuwe medewerkers in te voeren intrekt.

Artikel 14-uren, generatiepact en RVU

De oproep van vakbonden aan BLC om de verslechteringsvoorstellen t.a.v. de artikel 14-uren in te trekken, is helaas minder goed overgekomen. BLC doet nu (aangepaste) voorstellen die de artikel 14-uren onaantrekkelijker maken, in ruil voor een wat aantrekkelijker generatiepact (66,7% werken, 83,3% loon, 100% pensioenopbouw). FNV is best bereid om verder te spreken over het generatiepact, maar we hebben nogmaals uitgesproken dat wij géén mandaat hebben van de leden om de artikel 14-uren af te schaffen of te versoberen. De RVU (drie jaar stoppen voor de AOW-leeftijd voor de ploegendienst) is in dit overleg overigens niet meer inhoudelijk besproken.

Versoberingsvoorstellen BLC

Andere verslechteringsvoorstellen uit het overleg van 12 april zijn door BLC niet meer benoemd in dit overleg (het stopzetten van de vergoeding ziektekostenverzekering van € 20,- netto; en het schrappen van extra vergoedingen bij uitdiensttreding na ziekte). Desgevraagd geeft BLC echter aan dat deze onderwerpen niet van tafel zijn.

BLC doet RAB-voorstel

BLC heeft een RAB-voorstel gedaan, waarbij onder meer de persoonlijke doelstellingen (2 x 1,25%) worden vervangen door een ‘basisbonus’ van 2.5%. In het BLC-voorstel zou deze basisbonus echter ook weer geschrapt kunnen worden bij een slecht bedrijfsresultaat. Als dat zo is, dan is het maar de vraag of dit RAB-voorstel wel een meerwaarde heeft voor werknemers.

BLC blijft de meeste voorstellen van vakbonden afwijzen

BLC liet in het cao-overleg van 12 april weten geen afspraken te willen maken over een individueel opleidingsbudget; over een vaste uitkering i.p.v. de RAB; over het laten vervallen van opkomstdagen; over een thuiswerkvergoeding; over het aanvullen van het loon tot 100% bij geboorteverlof; of over extra rouwverlof als je kind overlijdt. BLC handhaaft al deze standpunten in het overleg van 26 mei. FNV betreurt dat en heeft aangegeven dat wij over een aantal van onze voorstellen nog steeds afspraken willen maken.

Mager loonbod, onder inflatieniveau

BLC heeft in het overleg van 26 mei voor het eerst een loonbod gedaan. BLC wil de lonen in een tweejarige cao verhogen met 1,5% per 1-3-2021 en 1,5% per 1-3-2022. Deze 1,5% ligt onder de huidige inflatie van 1,9%. FNV en CNV hebben een tegenvoorstel gedaan van 3,25% voor een cao van één jaar. Al met al is er dus nog genoeg te bespreken in het volgende overleg op 8 juni.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.