Leden bepalen inzet FNV voor cao Unilever ’20-‘21

portret Niels Suijker
Door Niels Suijker 15 september 2020

De cao Unilever loopt op 1 oktober af. Op 8 oktober a.s. starten FNV en Unilever met de cao-onderhandelingen. Eind augustus heeft FNV al een overleg gehad met de werkgever om vooruit te blikken op dit cao-traject. Verder heeft FNV leden (en niet-leden) deze zomer bevraagd over onze cao-inzet. In dit bericht lees je meer over de uitkomsten van deze enquête en wat dat betekent voor de cao-voorstellen van FNV.

Waar staat Unilever nu?

In het overleg van 27 augustus jl. heeft Unilever een business-update gegeven. Uiteraard speelde de coronacrisis hierin een grote rol. Unilever benadrukte het belang van kostenbesparingen. Ten aanzien van de nieuwe cao, heeft jullie werkgever onder meer aangegeven dat de fors gestegen kosten van de pensioenregeling een aandachtspunt worden in het cao-overleg. Unilever heeft in dit stadium nog geen concrete cao-voorstellen op tafel gelegd. Dat doet het (net als de vakbonden) in het cao-overleg van 8 oktober.

Op welke loonvraag moet FNV inzetten?

FNV heeft deze zomer een enquête uitgezet, waarin we leden gevraagd hebben welke onderwerpen zij belangrijk vinden voor de komende cao. Zo hebben we onze leden gevraagd of de corona-crisis aanleiding geeft om onze loonvraag te matigen. 58% geeft aan dat Unilever weinig tot geen last heeft van de coronacrisis en dat er geen reden is om de loonvraag te matigen. 41% vindt juist wél dat FNV de loonvraag naar beneden moet bijstellen. 83% van de leden vindt een loonvraag van 3% tot 5% op zijn plaats.

Wat vinden de FNV-leden verder belangrijk?

Op de vraag op welke onderwerpen FNV moet inzetten als een forse loonsverhoging niet haalbaar is, kiezen leden vooral voor werkzekerheidsafspraken (51%), afspraken over eerder kunnen stoppen met werken (46%) en een structureel kortere werkweek met behoud van het huidige loon (32%). Verder hebben veel leden in reactie op de open vragen hun suggesties en wensen voor de nieuwe cao opgegeven. Naast bovengenoemde onderwerpen worden thema’s als werkdruk/werk-privébalans en een thuiswerkvergoeding hierbij regelmatig genoemd.

Het vervolg

FNV bespreekt de uitkomsten van de enquête met de FNV-kaderleden. De volgende stap is dat de kadergroep deze uitwerkt tot concrete cao-voorstellen. Hierover worden de leden nog nader geïnformeerd. Heb je vragen dit cao-traject? Schroom niet om contact met ons op te nemen.