FNV-leden stemmen in met het eindbod voor de cao Unilever 2019-2020

portret Niels Suijker
Door Niels Suijker 4 maart 2020

De FNV-leden bij Unilever hebben in meerderheid ingestemd met het eindbod van Unilever voor de cao 2019-2020. Dit geldt ook voor de leden van De Unie en CNV. Daarmee is de nieuwe cao nu definitief rond.

Hoofdkantoor Unilever

Stemming in Hellendoorn

FNV heeft ervoor gekozen om éérst de leden in Hellendoorn te raadplegen, aangezien Unilever in het eindbod het eerder afgewezen flex-eindvoorstel voor deze locatie had opgenomen. Hoewel in de ledenbijeenkomsten in Hellendoorn bleek dat er nog steeds veel weerstand is tegen dit flex-eindvoorstel, stemden 57% van de FNV-leden op deze locatie in met het eindbod.

Stemming in Rotterdam en Wageningen

FNV moet helaas vaststellen dat de opkomst bij de gezamenlijke ledenbijeenkomsten van vakbonden op deze locaties laag was. De schriftelijke/digitale ledenraadpleging onder deze leden heeft daarna uitgewezen dat 70% heeft ingestemd met het eindbod. De voornaamste redenen om tegen te stemmen bleken de lage loonsverhoging (2,6% op jaarbasis) en het feit dat de cao alweer afloopt op 1 oktober 2020.

Belangrijkste afspraken

• Looptijd van 1-7-2019 tot 1 oktober 2020.Loonsverhoging van 2,6% per 1-1-2020 en 0,65% per 1-7-2020.
  • Een eenmalige van uitkering: € 850,-.
  • Het recht voor medewerkers op een loopbaanscan en een financiële scan.
  • Verbetering van de 80-90-100%- regeling voor medewerkers die werkzaam zijn in een ploegendienstfunctie.
  • Invoering Flexibiliteit@Hellendoorn voor de kalenderjaren 2020-2021.
  • Het betaalde partnerverlof wordt per 1-7-2020 uitgebreid naar 6 weken.
  • Nieuwe leden van de vakorganisaties krijgen een 1-jarig “proeflidmaatschap” vergoed door Unilever, voor zover zij lid worden van 1 van de 3 vakorganisaties tijdens de looptijd van de cao.

Het vervolg

Nu de cao 2019-2020 rond is, zullen vakbonden en Unilever de komende tijd werk maken van de nieuwe cao-tekst en de uitwerking van de diverse studieafspraken die gemaakt zijn. Na de zomer zal FNV zich weer opmaken voor de volgende cao-onderhandelingen. FNV hoort graag van leden die hier actiever bij betrokken willen worden. Dit geldt vooral voor leden werkzaam in Rotterdam. Benieuwd of dat iets voor jou is? Neem dan contact op met niels.suijker@fnv.nl.