Onderhandelingsresultaat cao Unilever '18-'19

Redactie
Door Redactie 15 november 2018

Na het tweede cao-overleg in september leek een nieuwe cao Unilever nog ver weg. Toch heeft het derde cao-overleg op 13 november tot een onderhandelingsresultaat geleid dat FNV aan de leden kan voorleggen.

Hoe zat het?

Unilever bood eerder voor een eenjarige cao een loonsverhoging van 1,6% per 1 december 2018. Daarnaast was Unilever bereid om het partnerverlof bij bevalling uit te breiden van 2 dagen naar 5 dagen (maar dat wordt wettelijk verplicht per 1 januari 2019). Ook deed Unilever het aanbod om 20 uitzendkrachten een Unilevercontract (voor bepaalde tijd) aan te bieden. Al met al lag er een te mager loonbod en ook te weinig kwalitatieve afspraken om tot een cao te kunnen komen.

Leden niet te spreken over aanbod Unilever

Voor FNV, CNV en De Unie was dat aanleiding om de leden te raadplegen over dit tussentijdse resultaat. In gezamenlijke ledenbijeenkomsten in Vlaardingen, Hellendoorn en De Brug spraken vakbondsleden van alle drie de vakbonden uit dat dit pakket niet tot een cao-akkoord kon leiden. Tegelijkertijd moesten vakbonden wel constateren dat de opkomst op sommige bijeenkomsten laag was en dat er weinig actiebereidheid is onder de leden. Dat maakt het niet bepaald makkelijker.

Toch nog een onderhandelingsresultaat

De derde onderhandelingsronde was een zware bevalling en het was lang onzeker of partijen elkaar konden vinden. Uiteindelijk is het toch gelukt om tot een pakket aan afspraken te komen. De belangrijkste afspraken zijn:

  • Looptijd van de cao van één jaar (1 juli 2018 - 1 juli 2019);
  • Een loonsverhoging van 2,5% per 1 oktober 2018;
  • Uitbreiding van 2 naar 10 dagen partnerverlof per 1-1-2019;
  • 20 banen voor uitzendkrachten in Hellendoorn, waarvan minimaal 10 voor onbepaalde tijd;
  • Nader overleg tussen vakbonden en Unilever over de flexproblematiek in Hellendoorn;
  • 7 arbeidsplekken voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt;
  • Internationale solidariteit: bijdrage Unilever van € 10.000,- voor een gezamenlijk project.

Beoordeling van de gemaakte afspraken

De loonsverhoging van 2,5% ligt nu in lijn met de loonsverhogingen die gemiddeld in Nederland worden afgesproken. Het is goed dat Unilever hier een flinke beweging op heeft gemaakt. Wel had FNV de verhoging liever per de ingangsdatum van de cao laten ingaan, dat is niet gelukt. De uitbreiding van het partnerverlof is een mooie afspraak. Verder is het een goede zaak dat de flexproblematiek in Hellendoorn nu stevig op de agenda staat. 20 Unilevercontracten voor uitzendkrachten (waarvan minimaal 10 voor onbepaalde tijd) beschouwen we in dat licht als een goede eerste stap.

Stemmen over het onderhandelingsresultaat

De tijden dat er zomaar een cao Unilever tot stand komt, liggen helaas ver achter ons. De onderhandelingsdelegatie is van mening dat we met dit onderhandelingsresultaat er het maximale hebben uitgehaald. Het is nu aan de leden om zich uit te spreken over het resultaat. Stemmen kan tot 29 november a.s. deze link.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites goed te laten functioneren. Deze cookies gebruiken net als de statistische cookies geen persoonsgegevens. Met jouw toestemming gebruiken we ook marketing cookies. Hieronder kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies.

Functionele cookies: zijn noodzakelijk voor de basisfunctionaliteit van de website. Deze kunnen niet worden uitgeschakeld.

Statistische cookies

:

helpen ons te begrijpen hoe bezoekers onze website gebruiken (paginaweergaven, klikgedrag). Deze gegevens worden anoniem gemeten en gedeeld met drie externe partners.

Marketing cookies

:

worden gebruikt om onze diensten via online advertenties onder de aandacht te brengen. Bij acceptatie van marketing cookies delen wij je persoonsgegevens met vier externe partners voor retargeting en advertentiepersonalisatie.

Kijk voor meer informatie op onze cookiepagina.