Vakbond FNV vindt het positief dat er buitenlandse chauffeurs worden ingezet in het streekvervoer. De inzet van de buitenlandse werknemers zorgt er voor dat de bereikbaarheid op peil kan blijven en ontlast werknemers in de sector. Wel waarschuwt de FNV dat deze inzet niet ten koste mag gaan van de veiligheid en dat het onder dezelfde voorwaarden moet als bij Nederlandse chauffeurs.
Uit berichtgeving van Omroep Brabant en de NOS blijkt dat er steeds meer buitenlandse chauffeurs worden ingezet in het streekvervoer. FNV Streekvervoer is hier blij mee: ‘Iedere werknemer die goed werk kan verrichten, terwijl wij te maken hebben met flinke personeelstekorten, is een aanwinst’, zegt Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer hierover. ‘De inzet van buitenlandse werknemers zorgt ervoor dat de bereikbaarheid op peil kan blijven en ontlast onze werknemers in de sector. Zij willen bijvoorbeeld ook fatsoenlijk verlof op kunnen nemen.’
De inzet van buitenlandse chauffeurs moet echter wel onder strikte voorwaarden vindt de vakbond: ‘Veiligheidsrisico’s moeten voorkomen worden’, waarschuwt Van der Gaag. ‘Bijvoorbeeld wanneer het taalniveau onvoldoende is, kan dit leiden tot meer wrijving en incidenten met passagiers. Met name in het geval van calamiteiten mag het taalniveau niet ondermaats zijn. Dit kan gevaarlijke effecten opleveren.’
Wat FNV ook heel erg belangrijk vindt is dat goedkopere arbeid wordt voorkomen. Er mag geen sprake zijn van concurrentie op arbeidsvoorwaarden. ‘Als arbeidsmigranten worden ingezet omdat ze goedkoper zijn, verdringt dat onze banen’, legt Van der Gaag uit. ‘Ook de arbeidsvoorwaarden en omstandigheden mogen niet verslechteren. ’
FNV ziet in het maken van nieuwe cao-afspraken oplossingen om verschil in arbeidsvoorwaarden, veiligheidsrisico’s en uitbuiting van arbeidsmigranten te voorkomen in de sector.