Nieuwe roosters die niet voldoen aan de cao, individuele afspraken met buschauffeurs worden aan de kant geschoven en de werk-privébalans komt verder onder druk te staan. Werknemers van het Rotterdamse vervoersbedrijf RET zijn woest en de onrust onder hen neemt toe.
‘Ik snap die boosheid heel goed’, zegt Oguz Sükür, bestuurder FNV Streekvervoer. ‘Een flink aantal buschauffeurs spreekt al over acties, ze pikken de autoritaire houding van hun directie niet langer.’
Want ondanks hevig verzet van de chauffeurs heeft de directie de nieuwe roosters toch op 5 mei jl. ingevoerd. Sükür: ‘De nieuwe roosters zijn duidelijk een verslechtering voor de werknemers en ze voldoen bovendien niet aan de cao-afspraken.’ Zo worden regels over Atv-dagen en nachtdiensten niet nageleefd.
Bij het vervoersbedrijf zijn er twee cao’s, met deels verschillende afspraken. Alle buschauffeurs die voor 2012 al in dienst waren vallen onder de cao RET en alle buschauffeurs die er na 2012 zijn bijgekomen vallen onder de cao OV. Dat heeft te maken met de overname in dat jaar van het streekvervoer door de RET. Daarvoor waren stads- en streekritten ook strikt gescheiden, maar na de overname vervaagde dat en inmiddels loopt alles door elkaar. Er worden nog wel twee cao’s gehanteerd.
Sükür: ‘Voor een reiziger maakt het niet uit wie er achter het stuur zit, maar voor de buschauffeur is er wel verschil. En daar heeft de directie lak aan. Die pakt regels uit de ene cao en past die toe op de chauffeurs die onder de andere cao vallen en dat is altijd in het nadeel van de chauffeurs.’ Sommige afspraken over de roosters zijn in de cao RET (stadsvervoer) soepeler, maar die worden nu zonder pardon ook op de streekvervoer buschauffeurs toegepast. Maar de extra toeslagen en vergoedingen die hun collega’s van stadsvervoer krijgen daar hebben ze dan weer geen recht op.
Uit een FNV-enquête onder streekvervoer buschauffeurs blijkt dat 84% van de respondenten spanning en stress ervaart door het invoeren van de nieuwe roosters. 78% geeft aan dat de werk-privébalans verder onder druk komt te staan.
Sükür: ‘De RET moet de werknemers serieus nemen en de roosters aanpassen zoals is afgesproken in de cao OV.’ Als het vervoersbedrijf dat niet doet sluit de vakbond acties niet uit.