De FNV daagt de Rotterdamse streek- en stadsvervoerder RET voor de rechter. Aanleiding is het voorgenomen besluit van de directie om per september nieuwe roosters in te voeren. Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer: ‘We hebben hier al meerdere gesprekken over gevoerd met de directie. Die overtreedt met deze nieuwe roosters de cao-afspraken en lapt tegelijkertijd individuele afspraken met buschauffeurs aan haar laars.’
De nieuwe roosters houden onder andere in dat chauffeurs zes dagen achter elkaar moeten werken in weken waarin zij nachtdiensten draaien. Ook worden regels rondom atv-dagen en de nachtdienstregeling structureel genegeerd. Van der Gaag vindt dat onverantwoord. ‘Dergelijke roosters zijn funest voor de gezondheid van chauffeurs en zet hun werk-privébalans verder onder druk.’
Afgelopen week sprak de FNV opnieuw met RET om de roosterwijzigingen van tafel te krijgen. Zonder resultaat. Van der Gaag: ‘We voeren hier al maanden gesprekken over en hebben alles op alles gezet, maar de enige reactie die we krijgen is dat er ‘geen tijd’ is om de roosters aan te passen. Dat is gewoon een slap excuus.’
De ondernemingsraad (OR) van RET staat op het punt om een oordeel te geven over de nieuwe roosters. De FNV roept de OR dringend op een pas op de plaats te maken. ‘Deze kwestie gaat over cao-afspraken. Daar gaan wij als vakbond over, niet de OR.’
Bij het vervoersbedrijf zijn er twee cao’s, met deels verschillende afspraken. Alle buschauffeurs die voor 2012 al in dienst waren, vallen onder de cao RET (stadsvervoer) en alle buschauffeurs die er na 2012 zijn bijgekomen vallen onder de cao OV (steekvervoer). Dat heeft te maken met de overname in dat jaar van het streekvervoer door de RET. Van der Gaag: ‘Daarvoor waren stads- en streekritten strikt gescheiden maar inmiddels lopen stads- en streekdiensten volledig door elkaar. Maar de werkgever hanteert nog wel twee cao’s en gebruikt de verschillen tussen de cao’s selectief in zijn voordeel. Dat klopt niet en zorgt ook voor willekeur en ongelijkheid op de werkvloer.’
Eerder waarschuwde de FNV al voor toenemende onrust en boosheid onder de chauffeurs. Van der Gaag: ‘Blijkbaar laat de directie dat ook van zich afglijden. Als zij niet haar verantwoordelijkheid neemt, de cao-afspraken niet naleeft en de signalen van de werkvloer negeert, blijft voor ons alleen de gang naar de rechter over.’