FNV Spoor is al jaren in soms erg stevig overleg met NS om het lawaai in de cabines aan te pakken. Afgelopen periode zijn we weer een stap verder gekomen om het lawaai in de trein op korte termijn aan te pakken.
Dit was de stand van zaken in februari (zie ons nieuwsbericht van 7 februari).
NS gaat het mogelijk maken om als machinist otoplastieken (op maat gemaakte oordoppen die je tegen lawaai en bijbehorende gezondheidsrisico’s beschermen door gericht geluiden te dempen) te dragen tijdens het werk. Na verschillende brieven en overleggen met FNV is NS tot het inzicht gekomen dat verdere reductie van de geluidsbelasting wenselijk is om de psychosociale arbeidsbelasting te verminderen. Oftewel, om concentratie- en slaapproblemen te verminderen en om het ontwikkelen van oorsuizen en overgevoeligheid voor geluid te voorkomen. Je werkplek moet immers gezond zijn.
De procedure om otoplastieken te verkrijgen is wat FNV betreft niet toegankelijk genoeg, omdat je moet afreizen naar het AMC om de otoplastiek te testen. Het is voor de veiligheid immers belangrijk dat jullie de juiste gehoorbescherming dragen. Wel heeft NS op aandringen van FNV besloten om de test voor otoplastieken uit het personeelsdossier te houden. Je hoeft immers niet ziek te zijn om last te hebben van het lawaai. Daarnaast heeft NS aangegeven dat als de behoefte aan otoplastieken groot is, ze de procedure gaan aanpassen. Ons advies is daarom om niet af te wachten en otoplastieken aan te vragen als je last hebt van lawaai in de trein. Daarnaast horen wij graag of je tevreden bent over de procedure of dat je juist tegen problemen aanloopt. Mail daarvoor naar henri.janssen@fnv.nl je ervaringen (o.v.v. je naam, standplaats en lidnummer).
Binnen de wettelijk verplichte bronaanpak is het gebruik van gehoorbescherming de laatste stap. FNV pleit daarom nog steeds voor stillere treinen en dat dit ook gegarandeerd wordt voor de toekomst. Hoe meer treinen slijten, hoe meer herrie ze gaan maken, dus onderhoud van lawaaibronnen moet tijdig uitgevoerd worden. NS heeft aangegeven dat ze dit wil aanpakken via de RI&E machinisten (risico inventarisatie & evaluatie). Aan de hand van dit proces willen ze vervolgens een plan van aanpak maken.
FNV heeft aangegeven dat NS opnieuw metingen moet uitvoeren, waarbij nadrukkelijk in kaart gebracht moet worden wat de impact is van de onregelmatigheid en gepiektheid van het geluid (kurtosis). Voor een effectieve preventieve aanpak moet je immers weten wat de lawaaibronnen zijn en welke impact ze kunnen hebben. NS blijft er echter bij dat ze de algemene RI&E machinisten wil afwachten voordat ze dit onderzoek uitvoert. FNV vindt dit onbegrijpelijk en heeft de ondernemingsraad opgeroepen om deze metingen alsnog te laten onderzoeken door NS. Zie hier onze brief aan de or van NS Reizigers.
Tot slot heeft NS een expertgroep opgericht, die de schadelijkheid en hinder van geluid gaat bespreken en hopelijk ook onderzoeken. FNV acht een gericht gezondheidsonderzoek vanwege de vele klachten en de wens tot preventie noodzakelijk. We houden dan ook de vinger aan de pols dat er een goed onderzoek komt.
Al met al hebben we toch vooruitgang weten te boeken, al gaat het naar onze mening wel erg traag. Zodra er weer nieuws is te melden, informeren we jullie.
FNV Spoor komt op voor jouw belangen op het gebied van werk en inkomen. Met meer leden staan we nog sterker.
Is jouw collega nog geen lid? Stuur dan een uitnodiging om lid te worden.