Cao-resultaat HTM verandert het speelveld. NS heeft meer tijd nodig

Update onderhandelingen cao NS dag 7 en 8

Door Redactie 18 december 2023

Op 14 en 15 december hebben we onderhandelingsdag 7 en 8 gehad. De dag ervoor hield een flinke groep leden een waarschuwingsactie. Kwam de boodschap aan?

FNV-bestuurder Henri Spoor en NS-directeur Wouter Koolmees

Bekijk hier de video van de actie.

Loonbod

NS kwam de eerste dag meteen met een zeer beperkt verbeterd loonbod. Het was structureel 3,8% (2,45% op jaarbasis) en ligt nu op 4% (gaat in op 1 januari 2024, dus structureel ook 4% op jaarbasis). Dit is nog veel te laag. Zeker nu jullie collega’s bij HTM voor een looptijd van 2,5 jaar er ruim 23% bij krijgen. Maar het woord eindbod is nog niet gevallen.

Ook aan onze eisen met betrekking tot de verbetering van de positie van de uitzendkrachten, identificeren zware beroepen en ontheffing van de nachtdiensten is nog niet voldaan. NS zegt een goede cao te willen afspreken, maar de vraag is: willen ze dat voor alle NS’ers?

Uitzendkrachten

NS wil uitzendkrachten pas na twee jaar een vast contract geven. In andere sectoren waar dit gebeurt noemen wij dit boevengedrag. NS heeft uitzendkrachten kennelijk niet zo hoog zitten en toont niet veel respect voor jullie. Wij hebben voorgesteld uitzendkrachten na 12 maanden een vaste aanstelling te geven. Bij NS wordt iedereen na 12 maanden in vaste dienst genomen; wij vinden het onbegrijpelijk en asociaal dat de directie voor uitzendkrachten met een andere (lees: slechtere) maat meet.

Ontheffing nachtdiensten

Voor ontheffing van de nachtdiensten heeft NS een nieuw voorstel gedaan, maar alleen voor een beperkte groep. Dit maakt het oneerlijk en slecht. Je hebt dan een groep die al decennia vanaf 50-jarige leeftijd geen nacht hoeft te werken, een groep die vanaf dienstregeling 2025 vanaf 55 jaar geen nacht meer hoeft te werken, een groep die vanaf dienstregeling 2025 vanaf 63 jaar geen nacht meer hoeft te werken en een groep die gewoon tot zijn AOW in de nacht moet blijven werken. Dat onderscheid is ons een doorn in het oog. Ook hier moeten we nog stappen maken.

Geen eindbod, er zit nog meer in

Uiteraard wilden wij en de andere bonden er afgelopen twee onderhandelingsdagen uitkomen. Ook NS had die wens. Maar wij concludeerden vrijdagavond dat als we die avond of nacht tot een onderhandelingsresultaat zouden komen, dat zeker niet zou voldoen aan jullie wensen. De keuze was: of we hebben een deal of we gaan richting stakingen. Zo zaten we er toch nog niet in. Het is zeker nog niet voldoende, maar er ligt geen eindbod. Er zit nog meer in. Daarom willen we toch nog proberen om echt het onderste uit de kan te halen en gaan we door. Staken is immers ons laatste wapen. Vanuit zorgvuldigheid voor jullie belangen is het logisch en verstandig een nieuwe onderhandelingsdag te plannen.

Volgende onderhandeling op 8 januari

Alle partijen hebben hun best gedaan nog voor de kerstdagen een dag te plannen waarop iedere partij aanwezig kon zijn. Dat is helaas niet gelukt. We krijgen niet eerder dan op maandag 8 januari 2024 alle partijen bij elkaar.

Prettige feestdagen

We gaan nu eerst de feestdagen in. Een mooi kerstcadeau voor jullie zit er nog niet in, maar hopelijk vindt NS nog loonruimte onder de kerstboom. Wij wensen je prettige feestdagen en een mooie jaarwisseling. Denk goed aan jezelf en heb oog voor elkaar.

Samen voor een goede cao NS

Een goede cao komt er niet vanzelf. We hebben jou hierbij nodig. Hoe meer leden, hoe sterker we staan. Dat is nu nodig tijdens de cao-onderhandelingen, maar ook in de toekomst.

Word lid!

Lees meer over de cao-onderhandelingen

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.