Leden stemmen in met openbreken akkoord centralisatie personele bijsturing

Door Redactie 15 september 2023

Vrijdag 25 augustus startte onze ledenraadpleging over het wel of niet openbreken van het het sociaal plan “Centralisatie Personele Bijsturing” uit mei 2021. Deze ledenraadpleging liep tot 15 september 10.00 uur.

Klik hier om te lezen waar het precies over gaat.

Leden en niet-leden op één lijn

Er is massaal  gestemd, zowel leden als niet-leden en leden van andere vakbonden die onze raadpleging hebben ingevuld zijn het met elkaar eens. Sterker nog, men heeft vrijwel unaniem aangegeven akkoord te gaan met het openbreken van het betreffende sociaal plan over de afspraak dat er voor de medewerkers rangeren gedurende 3 jaar na datum implementatie, op dat moment beoogd op 1 mei 2021, geen Functiewaarderingstraject (FUWA-traject) plaats zou vinden.

De uitslag

Voor: 95,5%

Tegen: 0,0%

Onthouding: 4,5%

Weg staat open voor Fuwa-traject

Nu de FNV Spoor leden akkoord zijn gegaan, staat de weg wat FNV Spoor betreft open voor het snel opstarten van een functiewaarderingstraject. De OR zal daarbij toezien of de procedure correct verloopt.

Veel respondenten gaven in het open invulveld aan dat ze het belangrijk vinden dat de functie snel opnieuw wordt beoordeeld. Dit omdat ze van mening zijn dat de functie behoorlijk zwaarder is geworden. Wel wordt meegegeven dat voordat het Fuwa-traject gestart wordt de functieomschrijving aangepast moet worden naar de praktijk van alledag. Want men is van mening dat de functieomschrijving achterhaald is.

Garanties

FNV Spoor kan nooit een uitkomst garanderen. De Fuwa-deskundigen dienen de functie te toetsen met de praktijk en in gesprekken met de betreffende werknemers is er gelegenheid daar zelf input op te geven. De OR toetst of het proces correct verloopt. Wel heeft FNV Spoor ervoor gezorgd dat indien de functie onverhoopt lager gewaardeerd wordt, het salaris gegarandeerd is en voor werknemers die nog niet in de max van de loonschaal zitten, blijft het “perspectief” ook gelden

Leden maken het verschil

Je ziet het belang van een sterke vakbond, uiteraard krijgen de collega’s die geen lid zijn ook het profijt van het resultaat dat FNV Spoor namens en dankzij onze leden weet te boeken. Maar stel je eens voor als wij veel meer leden hebben? Dan worden de resultaten vaak beter of sneller behaald. Dus lid worden doet er toe. Ben je nog geen lid dan is dit wellicht “het” moment om jezelf bij je collega’s aan te sluiten.

WORD LID

Ben je al lid? Nodig dan je collega uit om ook lid te worden.